10 steg till varaktig förändring

General ViewDu är missnöjd! Du är förtvivlad! Frustrerad,förbannad, missmodig. Det måste till en förändring- och det nu!
Det är ofta lätt att konstatera vad man inte vill ha, för det skapar stress och andra känslor som vi upplever som negativa. Det är inte alltid så lätt att istället veta vad man vill ha.

Coaching, vilket den här webbtidningen handlar om, är ett verktyg att ta dig från det du inte vill ha till det du vill ha. Att stötta, hjälpa och stärka dig på vägen mot ditt mål. För att kunna göra en förändring och komma snabbare mot ditt mål, måste du först veta vad ditt mål är, eller hur?

De flesta människor flyter bara med i livets ström och reagerar på det som sker runt omkring dem. Det är de personer som vet vad som är viktigt, vet vad de vill ha och agerar som verkligen når sina mål och kan leva sina drömmar. Hur vill du ha det? Om du bestämt dig kan du läsa vidare.
Bra! Du har bestämt dig. Nu ska det förverkligas!
Nu ska det du önskar bli verklighet. Om du verkligen har bestämt dig – verkligen har betämt dig – så måste du också veta hur du ska nå dit ,eller hur?
För att du ska kunna förverkliga dina önskemål eller drömmar så måste du först veta exakt vad du vill ha. Du måste sätta mål.
Ja, jag vet att det är uttjatat med målsättning, men det finns en anledning att man pratar så mycket om det. Målsättning fungerar. Så här kommer du att få ett enkelt verktyg för att hjälpa dig på traven att ta reda på vad du verkligen vill och att sätt mål. Det finns mer avancerade verktyg, men det här är en bra början.
För dig som är i början av din förändring eller behöver en vitamininjektion på vägen så får du här ett grundläggande och enkelt erktyg som kan vara till stor hjälp. Du kan sedan utöka verktyget och göra det mer detaljerat och få det att hjälpa ännu mer.

Övning målsättning

Ta fram ett block med tomma papper. Se till att du har en fungerande penna som du inte måste vässa mitt i övningen.
Poängen med denna övningen är att du ska skriva ner så mycket som möjligt under en kort tid – att brainstorma. Det ska inte vara perfekt. Det gäller bara att få ner det på papper. Bry dig inte om att skriva allt i detalj. Skriv snabbt, skriv förkortningar, låt pennan flöda och inte stanna.
1. På ett tomt papper skriver du ner allt du ogillar eller hatar. Kom på så mycket du kan på 3 minuter.

2. På ett tomt papper skriver du ner allt du gillar eller älskar. Kom på så mycket du kan på 3 minuter.

3. På ett tomt papper skriver du ner allt som är viktigt för dig, verkligen viktigt. Kom på så mycket du kan på 3 minuter.

4. På ett tomt papper skriver du ner allt som du vill ha. Det kan vara saker du vill ha, saker du vill uppleva, saker vill kunna eller göra, saker du vill utvecklas till, eller personer du vill träffa. Dröm stora drömmar. I detta läget handlar det inte om att dina drömmar ska vara realistiska eller att de ska gå att förverkliga. Just nu handlar det bara om att drömma. Kom på så mycket som möjligt på 5 minuter.

5. Du ska nu prioritera vad som är viktigast för dig.
Sortera dina mål i tre olika grupper, på ett nytt papper för varje typ av mål:
a. Karriär, ekonomi och företag/verksamhetsmål. Detta är målen som du vill uppnå i livet. Detta är VAD-mål.
b. Personliga, familj och hälsa. Detta är VARFÖR-mål. Det är dessa saker som du vill gör att du uppnå dina VAD-mål för att kunna njuta av dina VARFÖR-mål, som är familj, hälsa och personliga.
c. Personlig och professionell utveckling. Detta är HUR-mål. Dessa mål ger HUR du uppnår dina VAD-mål för att kunna njuta av dina VARFÖR-mål.

6. Sortera dina tre listor med mål enligt följande:
a. Sätt ett A framför alla mål som verkligen kan förändra ditt liv, som du verkligen vill nå
b. Sätt ett B framför alla mål som du vill uppnp, vore trevligt att uppnå och som är viktiga för dig, men inte är så viktiga som de du markerat som A.
c. Sätt ett C framför alla andra mål som vore härliga och trevlig att ha, uppnå eller uppleva, men inte så viktiga som A eller B-mål.

Det du ska göra nu är att sortera varje målgrupp för sig, med hjälp av en princip som kallas bubbelsortering. Sortera bara de som är A-mål.
Ta de två första sakerna som du har skrivit på din sida med VAD-mål. Jämför dem med varandra. Om du skulle jämföra den mål nummer ett med mål nummer två – om du bara fick välja ett av dem, vilket skulle det vara?

Skriv ett streck framför det du väljer först, en två streck framför det andra.
Nu tar du tredje målet på listan. Jämför det målet med det målet som du markerat som nummer ett. Vilket är viktigast?
Låt oss säga att mål nummer fortfarande är viktigare. Då jämför du mål nummer tre med det mål som du markerat som nummer två. Låt oss anta att nummer tre nu är viktigare än det som du markerat som nummer två.
Då markerar du mål nummer tre med två streck och lägger till ett streck på alla andra mål som kommer efter.

Du fortsätter att prioritera dina mål på detta viset tills du är färdig. Sortera även dina andra två listor med mål.

7. Ta ditt ditt mest prioritereade A-mål från listan med VAD-mål och skriv ner det på ett nytt papper.
På denna listan skriver du ner allt du kan göra för att uppnå detta målet. Skriv ner så mycket du kan. Absolut minimum är 10 saker.
Prioritera denna listan med Bubbelsortering på samma vis som ovan, där du ska tänka på vad som du kan göra för att på bästa sätt ta dig närmare ditt mål.
Gör på samma sätt med alla dina resterande A-mål på listan av VAD-mål.

8. Prioritera listan med Bubbelsortering med allt som är viktigt för dig på samma sätt som ovan. Se vad som är viktigast och minst viktigt på din lista.

9. Prioritera listan med det du älskar och gillar på samma sätt.

10. Prioritera listan med det du hatar eller ogillar

Du har skapat en tydlighet på vad du vill ha i livet, uppnå i livet, uppleva och äga. Och du vet vad som är viktigast för dig, eftersom du har varje mål uppskrivet på ett separat papper och på samma papper många olika aktiviteter eller åtgärder du kan göra för att uppnå målet.
Grattis!
Bara genom att göra denna uppgiften så tillhör du nu de 3% i världen som har nedskrivna mål, som vet vad de verkligen vill ha i livet. Och du har en enormt mycket större chans att uppnå framsteg och framgång i livet än de som bara flyter med i vad som sker runt omkring dem. Du tillhör nu eliten, precis som de mest framgångsrika människorna i världen.
Vill du dessutom avancera och uppnå dina mål fortare, att tillhöra eliten på 1%?
Då ska du gå igenom dina mål och läsa dem varje dag, skriva upp dem igenom på ett tomt papper varje dag, revidera dem varje månad. Då kommer det verkligen att finnas möjlighet för dig att uppnå dina mål snabbt.

Dina andra tre listor, då?
Den första listan, den med allt som är viktigt för dig avspeglar dina värderingar. Du kommer alltid att agera och välja det som är mer viktigt än något som är minre viktigt.
Om du exempelvis skrivit upp hälsa, familj, jobb, karriär, vänner, integritet, kärlek, så kommer du att agera enligt den ordningen. Du kommer att hellre vara tillsammans med familjen än att jobba extra.  Det du har skrivit på denna listan hjälper dig också att välja ett sätt framför ett annat när du har flera olika sätt att komma närmare dina mål. Du väljer det som står högre upp på listan.

Listan med saker du ogillar och hatar är sådant som tar energi från dig. Allt som står på denna listan ska du försöka undvika så mycket du kan. Det kan innefatta personer likväl som saker.

Listan med saker du gillar eller älskar är sådant som ger dig energi. Allt som står på denna listan ska du försöka uppleva så ofta du kan. Det som är på denna listan kan du också göra för att koppla av och må bra.
När du nu har gjort ovanstående övning – gratulera dig själv; sträck upp armen, rakt upp i luften, handen emot dig. Klappa dig själv på ryggen och säg ”Du är den bäste”, eller något annat som inspirerar dig.
Det kan tyckas löjligt eller fånigt. Men du skrattar eller ler när du gör det, eller hur?
Oavsett vad du tycker om det så fungerar det, eftersom det triggar olika kemiska glädjehormer i kroppen. Prova!
Och lycka till!

 

Gör livet magistkt!

Michael Wesley

coachpeople.se

 

Michael Wesley

Min yttersta drivkraft är att mina klienter ska hitta vem de är, vad de vill och att nå sina mål. Jag är bara ett redskap på resan. Att med hälsa och välmående skapa hög livskvalitet hos individen samt framgångsrika företag, att skapa det magiska, tvista utmaningar till möjligheter och genomföra förändringar till konkreta resultat är min specialitet. Även om jag är tuff som coach, busig, humoristisk och envis, krävande och drivande för att stötta mina klienter att nå drömmar och mål, så gör jag det med kärlek, värme och omtanke.

En reaktion till “10 steg till varaktig förändring

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial