35 tips på hur du ökar din självkänsla som arbetslös

arbetslos-men-inte-vardelos-554x800I boken Arbetslös men inte värdelös redogör Nina Jansdotter och Beate Möller för hur självkänslan kan behållas intakt under den påfrestande tiden som arbetssökande samtidigt som de ger konkreta tips på hur andra frågor kopplade till arbetslösheten kan hanteras på ett optimalt sätt.

Av Mihaela Olsson

1. Ta ansvar för din situation och framtid. Det är naturligt att periodvis känna dig uppgiven över din professionella situation, men se till att inte fastna i ofördelaktiga tankar, utan vänd dem istället till gynnsamma sådana.

2. Ändra definitionen av dig själv. Byt etiketten ”arbetslös” mot en mer konstruktiv sådan såsom ”uppdragslös” eller ”mellan två jobb”.

3. Hitta din energi. Din energinivå skall vara inriktad mot att identifiera möjligheter som resulterar i ett nytt arbete och mot att inventera resurser som bidrar till att du mår bra under tiden du är arbetssökande.

4. Coacha dig fram till nya mål i livet. Upprätta en handlingsplan som baseras på mål som är självvalda, sannolika, engagerande, kontrollerbara och som har lång bränntid. Utgå från: Vad vill jag uppnå? Vilket blir det första steget jag behöver ta?

5. Skriv en positiv loggbok. Skaffa dig en anteckningsbok, där du löpande, i kronologisk ordning, antecknar alla de steg du medvetet tar för att nå dina mål. Den ger dig en omfattande och uppdaterad bild över din resa längs sträckan: nuläge-önskat läge-resultat.

6. Stanna upp mellan varven och ställ frågor till dig själv. Ta pulsen på din aktuella situation och på ditt välbefinnande genom att svara på följande frågor: Hur mår jag just nu? Är jag på rätt väg? Gör jag rätt saker?

7. Odla en fruktbar inställning. Du har ett eget ansvar för din utveckling! Varje handling konkretiseras i något nytt, varje erfarenhet resulterar i en ny lärdom.

8. Ge inte upp, utan kämpa för din sak. Sätt upp ett mål, till exempel att du skall söka minst 5 arbeten i veckan.

9. Var aktiv i dialogen med din handläggare. Ju mer aktiv du själv är i sökandet efter lösningar på din arbetslöshet, desto mer styr du själv över din egen målstyrda resa och utveckling.

10. Arbeta med din självkänsla som en parallell process under din tid som arbetssökande. Du kan välja att se på din arbetslöshet som ett strålande tillfälle att gå igenom din självkänsla och lägga grunden för ditt välbefinnande. Det allra första steget i denna process är att fråga dig själv: Hur medveten är jag om min självkänsla?

11. Behåll din ursprungliga identitet trots att du är arbetssökande. Det är av stor vikt att du inser att din grundläggande identitet bygger på följande komponenter: ditt genuina jag, ditt eget värde, dina egna talanger, dina inre förmågor, på vem du i grund och botten är, och inte på de fördelar och yttre attribut som ett arbete medför.

12. Se tiden som arbetssökande som en gåva. Använd dock tiden på ett bra sätt: komplettera din kompetens med något nytt, nätverka, hitta ett nytt intresse, utvärdera dina erfarenheter, återhämta dig osv.

13. Fokusera på det som ger dig positivism och motivation. En del arbetssökande blir snabbt ”systemifierade” och ser sig själva som odugliga och utan värde. De beskrivs även som latmaskar, arbetsskygga eller samhällsparasiter. Att uppmärksamma allt det som du är duktig på och allt positivt som andra sagt om dig medverkar till att du behåller din självkänsla intakt.

14. Använd din förmåga att leda dig själv. Denna förmåga hjälper dig att hålla fast vid dina rutiner, att hitta en struktur i livet och att själv klara av att motivera och stimulera dig själv. Den förutsätter också att du är ärlig mot dig själv och kontinuerligt ställer dig följande fråga: Vad behöver jag utveckla? Kan jag gå en kurs, ägna mig åt självstudier eller gå en ny utbildning? Det ter sig nödvändigt med att du läser litteratur inom ditt område, facktidskrifter, går på mässor eller träffar personer i din bransch via nätverk.

15. Kliv ur din trygghetszon. Pröva nya alternativ och vägar till arbete även om resultatet kanske inte blir det du önskar. Våga misslyckas! Det lär du dig av och det ingår i din förändringsprocess.

16. Styr din inre dialog med positiva ord istället för negativa. Att omdefiniera en situation öppnar för ett möjlighetsbaserat synsätt: ”Det är bra att jag är utan arbete just nu, för det kan ge mig nya möjligheter i livet”; ”Nu kan jag passa på att utvecklas som människa”; ”Jag är arbetssökande och ser det som en ny chans i livet”. Med vilka ord vill du presentera dig?

17. Identifiera de värderingar som styr ditt liv. Vad är viktigt för dig? Vad gillar du bäst respektive sämst? Vilken drivkraft har du? När du får ökad kännedom om dina värderingar kan du också bli bättre på att handla i enlighet med dem. Det bidrar till ökad trygghet, en känsla av meningsfullhet och inte minst till en adekvat självkänsla.

18. Träna dina tankar. Var observant på dina tankar. Är de vanligtvis negativa eller positiva? En stabil självkänsla hjälper dig att titta på dig själv och omvärlden med positiva glasögon:OK, den här situationen kan lära mig något. Vad behöver jag eventuellt ändra hos mig själv?”

19. Stärk din självkänsla från grunden. Det finns olika tekniker för att arbeta med din självkänsla: KBT-inriktade tanketekniker, NLP (Neuro Lingvistisk Programmering), psykodynamisk terapi med mera. Det viktigaste är att du hittar den metod som motsvarar dina behov, förutsättningar och din personlighet.

20. Titta på dina mörka skuggor. Affirmationer (upprepade positiva budskap) stärker självkänslan, men endast på en ytlig nivå. Om du vill stärka din självkänsla ända från grunden behöver du också titta på det som är negativt hos dig. Om du i vissa återkommande situationer blir handlingsförlamad, till exempel när du blir utan arbete, kanske du behöver undersöka närmare vad det beror på.

21. Hitta dina egna styrkor. Det är viktigt att du har självinsikt, att du har en nyanserad bild över vem du är. Din omgivning har också en bild av vem du är. Stämmer bilderna överens?

22. Kommunicera ditt värde. Det som skiljer den yngre generationen idag från den äldre är att de yngre kan vara bättre på att se sitt eget värde. Idag handlar det mycket om ”Jag AB”, vilket innebär att du är tvungen att vara duktig på att tala om vem du är och lyfta fram dina talanger.

23. Skaffa dig en egen förebild. Känner du andra som är arbetssökande? Hitta personer du känner förtroende för och som du kan lära dig bra saker av. Ett tips är att bilda en uppmuntrargrupp, där ni kan diskutera både svårigheter och potentialer när det gäller jobbsökandet.

24. Gå igenom ditt nätverk. Det är viktigt att du har vänner runt omkring dig som kan stötta dig när det känns tungt. Undvik energitjuvar!

25. Ge beröm och belöning. När du söker arbete är det viktigt att du berömmer och belönar dig själv. Fira med en god middag, ett biobesök eller en promenad i naturen.

26. Kartlägg dina kompetenser. Gå igenom arbeten du har haft, utbildningar och kurser du har gått, intressen och glöm inte att fundera över hur ditt kommande arbete skall se ut.

27. Följ med i utvecklingen medan du söker jobb. En presumtiv arbetsgivare sätter stort värde på att du hänger med i utvecklingen och på att du ställer dig positiv till förändring samt är villig att lära dig nytt. Du behöver satsa på 2 delar: hårdvaran och mjukvaran. Hårdvaran är dina utbildningar, mjukvaran är din person, hur du är som människa och förmågan att samspela med andra och att passa in i en grupp. Att göra dig anställningsbar innebär lika mycket fokus på båda dessa delar!

28. Skapa dig ett arbete. Vi säger oftare att vi skall få ett jobb än att vi ska skapa oss ett jobb. Skillnaden är att när du skapar dig ett arbete skrider du till handling, agerar utifrån dina mål samt utgår från både möjligheter och tron på dig själv.

29. Andra vägar till arbete: ideellt arbete. Ett annat sätt att göra dig anställningsbar är att arbeta ideellt. Det framstår inte bara som ett sätt att lära dig något nytt, utan också som ett sätt att uttrycka ditt samhällsansvar på. Dessutom kan en organisation/förening vara en bra referens på ditt CV.

30. Bygg ditt personliga varumärke. Att verka inom sociala medier syftar till att skapa nya nätverk och samtidigt hitta nya möjligheter till ett nytt arbete. De vanligaste sociala medierna är Linkedin, Facebook och Twitter. Här kan du också berätta för fler vem du är, vad du kan och vad du vill. Du bygger helt enkelt ditt professionella rykte.

31. Förberedelser inför intervjun. Arbeta på att lyfta fram dig själv istället för att förminska dig. Träna på de vanligaste frågorna som brukar komma på en intervju. Skriv ned de kompetenser och färdigheter som visar att du är värd att anställas. Glöm inte frågan: Vad vet du om företaget? Reflektera efter intervjun genom att svara på dessa frågor: Hur gick intervjun på en skala 1-10? Vad gjorde jag bra? Vad behöver jag förbättra till nästa gång?

32. Ha en fängslande presentation. När du befinner dig i olika sammanhang för arbetssökande är det viktigt att du kan presentera dig och marknadsföra din kompetens på ett kärnfullt och intresseväckande sätt. Nyckelord för din presentation bör vara: nytta, nyfikenhet, ihågkomst.

33. Jobbcoachen som support. En jobbcoach kan vara ett lämpligt bollplank för dig när du vill finslipa ditt arbetssökande, träna intervjuteknik, förbättra dina ansökningshandlingar, stärka din självkänsla och ditt självförtroende osv.

34. Motion för kropp och själ. Pass i gymmet, vanliga promenader, avslappning, yoga, mindfulness och meditation är alla former som reducerar den inre stressen och får dig att må bra under tiden du söker arbete.

35. När du ställs inför utmaningar försök att tänka på följande sätt: ”Jag är värd att få ett bra arbete (igen). Men för att nå dit, så att jag får ett arbete, har jag en del att lära”.

 

Kom ihåg – du är arbetslös, men inte värdelös!

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial