Ångest! Hur välkomnar vi den?

  • ÅngestGenom att reflektera över dina känslor.  Försök hitta en orsak till ditt mående, det kan hjälpa dig att hantera dina känslor. Var kommer den från? Vilken typ av rädsla väcker den hos dig? Skuld, skam?                                                                             
  • Genom att berätta om din ångest. Ge andra en chans att försöka hjälpa dig som gör det lättare att slippa känna dig ensam. Ensam är inte stark, det kan vara mycket lättare när vi väl gott emot och tar steget mot kontakt till vänner eller professionell hjälp. Ångest kan leda till isolering och de gäller att bryta den snabbt.
  • Genom att sova ordentligt. Ångest minskar när vi sover bra. Försöka lägga sig i tid och helst samma tid varje kväll och skapa vanor av god dygnsrytm är till hjälp. Undvik kaffe/koffein efter 18 på kvällen då de stimulerar hjärnan som påverkar den goda sömnen. Undvik socker på kvällen som påverkar djupsömnen. Ca 30 min innan sänggående var så mycket i stillhet och lugn som du bara kan. Låt teven vara eftersom vår hjärna tar in ljud, bilder och stimuli i det undermedvetna som påverkar vår sömn.
  • Genom att andas rätt. Andningen är viktigt för vår syresättning och är bevisat ger mycket goda effekter på ångestlindring. Andning genom alla de inre organen från magen upp genom lungorna. Yoga-andningsteknikerna är mycket bra.
  • Genom att röra på dig. Promenader och motion regelbundet kan gör att vi utsöndrar viktiga hormoner som lindrar ångest som vidare leder till bättre mående.
  • Genom att undvika alkohol, socker eller andra sinnesförändrade medel. De ger en falsk illusion av kortsiktigt bättre mående som endast ger mer ångest. Gå efter den långsiktiga lösningen även om den känns jobbig att gå emot.
  • Genom att vara sann mot dig själv. Då undviker du att försvara lögner eller hemligheter som kan skapa skuld och skam som leder till dåligt mående.

Jag kan nog våga mig påstå att det finns nog ingen av oss som inte känt på ångest genom vår tid i livet. Den ter sig i uttryck på olika sätt och har olika styrka. Om vi inte lider av några personlighetsstörningar eller har syndromen GAD (generaliserad ångestsyndrom) som kräver mer professionell hjälp i den dagliga hanteringen av ångest. Ångest som jag delar om kommer i uttryck genom livsprocesser och kriser.

Berättelsen om Mr ÅNGEST.

Mr. Ångest är en egocentrisk man som gör allt för att få stanna och tycker inte om när vi tar hjälp för att avväpna vårt dåliga mående. Mr Ångest har en mycket liten medvetenhet och får sin näring genom låg självbild och låg självkänsla. När Mr. Ångest känner att han förminskas så gör han allt för att få grepp om situationen och kastar ut illusioner om en falsk trygghet för att få stanna kvar hos oss. Mr. Ångest mår bra av att älta i det förflutna och känna sig trygg i den misären som finns där. Han har en god övertalningsförmåga att få oss att tro att vi mår bättre av att må dåligt än att ta chansen på att pröva det okända. Han är duktig på att intala oss att vi inte kommer att lyckas.

Är han riktigt hotad kan han till och med tala om att vi bör stanna inne och inte ta kontakt med omvärlden. Då har Mr. Ångest taget greppet om isolering till följd och i detta skede så har Mr Ångest fått bo hos oss ett tag och ätit sig stor på vår självbild och självkänsla. Mr Ångest är så lurig att han kan få oss att må fysiskt dåligt och ordna olika former av fysiska sjukdoms symptom som är mycket verkliga. När detta har inträffat har Mr Ångest bott hos oss ett längre tag och han tagit till Mr. Stress på vägen. När dessa två möts då får självbilden och självkänslan det super jobbigt. Mr Ångest är att ta på allvar när han kommer på besök för han talar om att vi inte mår bra av någon anledning.

Att i detta läget bryta sig loss ur hans grepp kan de vara hjälp utifrån som behövs, kanske till och med träffa någon form av coach, terapeut, kurator. Mänsklig omtanke, kärlek, bli sedd och hörd, bekräftad är som när Mr Dracula får en påle genom hjärtat, Mr Ångest blir förintad. Eller vi får verktyg och självkännedom att hantera och mota Mr. Ångest om han vill göra besök vid senare skede.

Välj att må bra för det är DU värd!

Med kärlek

Hilde

Sharing is caring:

Hilde Kindblad

NLP certifierad coach, socialpedagog, föreläsare, bloggskribent om personlig ledarskap, etik och förhållningssätt. Erfarenhet som behandlare inom sluten missbruksvård. Har en mycket god förmåga att läsa av klienter där de befinner sig och möta upp dem där de är. Med ödmjukheten till medmänskligheten och en stor portion glädje att se andra lyckas är magiskt att bevittna. Må bäst,skratta högst och ge mest!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial