Återfinn din kraft genom förlåtelse och kärlek

Raphael Mabo

Det som har hänt oss som har smärtat oss, det har hänt och kan inte göras ogjort, men det som kan göras är att ge förlåtelse. Det är vanligt att vi människor går igenom smärtsamma minnen om och om igen, och i detta tänker ”Om jag inte hade gjort så, så kunde det ha blivit si” eller ”Om han/hon inte hade gjort så, så kunde vi ha mötts på ett annat, bättre, sätt”. Dessa och liknande tankar blir som att slå på sig själv.

Jag har en enkel filosofi – ingen människa är “fel”, jag tror att vi alla är “rätt” (observera att jag skiljer på det som människor är och det som människor gör, jag tror inte på att vi är våra handlingar). Jag tror på att alla gör sitt bästa, utifrån den medvetenhet, rådande omständigheter och de inre och yttre resurser som finns tillgängliga för den personen i stunden. För jag menar så här – om du kunde ha handlat annorlunda, så skulle du ha gjort det. Du gör det du gör, tänker som du tänker och känner som du känner, du ser det du ser. Du fattar beslut och du agerar, utifrån de resurser och den medvetenhet som du har tillgängligt i stunden. Det gör andra människor också.

Efteråt kan vi tänka att vi kunde ha gjort annorlunda, att det fanns andra alternativ, vi kan fundera “Vad hade hänt om jag hade gjort …”. Men, återigen, om vi hade haft tillgång till de inre och yttre resurser och medvetenhet som vi ofta har när vi tittar med distans på våra val, tankar och känslor som hänt, ja då hade vi gjort på annat sätt då. Men eftersom vi inte hade tillgång till det då så gjorde vi det vi gjorde och det blev som det blev.

För mig ligger en frid i detta, en fred med mig själv. Jag vet att jag gör mitt bästa i varje stund, i varje nu. Även när det inte blir som jag har tänkt mig eller vill, även om jag gör något som jag efteråt kan uppfatta som mindre lyckat och till och med kan ångrar, så gjorde jag precis det jag kunde utifrån de resurser som jag hade tillgång till just då. Om jag hade haft den medvetenhet i agerandet som jag har när jag tittar på mitt agerande i efterhand, ja då hade jag agerat annorlunda i den stunden. Men jag gjorde inte det för jag just då inte förmådde det.

Jag tror vi lär oss av livet, att vi går framåt och expanderar, att vi får nya möjligheter, nya chanser att visa det vi lärt och förstått genom livets resa. Vi växer i varje nu.

Genom att upprepa tankar och situationer som smärtar oss så gör vi oss själva olyckliga. Då är det dags att släppa taget och förlåta. Inte förlåtelse som ett sätt att säga att det var okej det som hände, men förlåtelse för att släppa energin och gå vidare, att förlåta för att sluta slå på sig själv.

För mig innebär ordet förlåta att släppa taget. Det är inte att säga att något är ok, det finns ingen värdering i förlåtelsen, det är inte en fråga om bra eller dåligt, rätt eller fel. Att förlåta är att släppa energin ut från sig och gå vidare. Så länge som vi inte har förlåtit så finns en energi kvar som begränsar oss. När du förlåter och släpper taget så skapar du utrymme för att något nytt ska hända i ditt liv.

Övning: Släpp taget och ge förlåtelse

Ta upp inom dig en händelse eller situation som du känner fortfarande innebär en spänd energi för dig, kanske en sorg, en ledsamhet, kanske en ilska. Något som får din kropp att reagera på ett sätt att du känner dig spänd eller tappar energi, kanske det kommer tårar av ledsamhet. Se nu om det är möjligt för dig att sitta med denna bild eller känsla i dig, utan att göra något med den till att börja med. Har den kanske en form, kanske du får upp en färg, en rörelse i kroppen eller sitter den mer som en fast energi på samma ställe?

Om din känsla och upplevelse i kroppen hade en form, hur skulle den se ut? Prova nu att föreställa dig att du är ett öppet rum. Du är väggarna, golvet och taket, men du är inte det som finns i rummet. Du är observatören som ser på det som är i rummet. Prova att skapa denna bild eller tanke inom dig. Som en fantasi, en lek att prova just nu. När du har en upplevelse av rummet som du är, ta in känslans form i rummet. Låt känslan, upplevelsens form sväva i rummet.

Medan du gör detta andas djupt, så att du verkligen tar in energi och släpper ut energi. Låt andningen hjälpa dig. Du fyller dig med energi genom andningen och detta är en hjälp för dig att hålla denna upplevelse igång med att du är rummet där din känsla, ditt minne, svävar omkring.

Observera det nu neutralt, utan att göra något med det. Utan att förstärka eller försvaga. Lägg ner eventuellt motstånd. Låt det vara som det är, just nu, för en kort stund, bara för att se om det är möjligt. Om det inte är möjligt för dig, fråga dig själv om det är ok att det inte är möjligt just nu.

Sitt med detta en stund tills du känner att energin förändras och rör sig vidare. Gå nu vidare till en kärleksmeditation.

Kärleksmeditation

Sätt dig så att du kan ha ryggen rak, detta underlättar energiflödet i din kropp. Lägg vänster hand (representerar höger hjärnhalva) på hjärtat och höger hand (representerar vänster hjärnhalva) ovanpå vänster hand. Börja med att fokusera på din andning så att du känner andningen strömma genom dig. Efter några minuter, flytta din uppmärksamhet till ditt hjärta. Känn hjärtat inuti dig, föreställ dig hjärtat i sinnet. I hjärtat har du ett inre kärleksljus, föreställ dig att det fyller hjärtat genom din uppmärksamhet. Se om du kan börja känna det i händerna, som en energi som strålar ut från hjärtat ut i kroppen och även möter händerna, omfamnar händerna. Låt hjärtats energi fylla hela din kropp och även fylla det som är närmast omkring dig.

Sitt så här i en femton till tjugo minuter, du kan sätta ett alarm på en klocka så att du slipper tänka på tiden under denna stund för dig.

När du har blivit mer van och avslappnad i den här övningen, så kan du inkludera det i ditt liv som du uppfattar tar din energi, kanske någon smärta eller något som tynger dig. Det kan vara en relation, en person, en situation, ja vad som helst. Håll det i medvetandet när du sitter och andas i kärlek med händerna på hjärtat. Observera det, tillåt det vara som det är just nu just i denna stund. Efter att ha gjort en sådan här sittning med hjärtat några gånger bör du uppleva situationen lättare inuti dig. Gör detta så ofta som du känner att du behöver.

 

Raphael Mabo

Zen-coach

www.raphaelmabo.se

 

 

Sharing is caring:

Raphael Mabo

Raphael Mabo är utbildad Zen-coach, Meta States Practitioner och NLP Master Practitioner, även kursledare, föreläsare, författare och textkonsult med fokus på kultur, människor och personlig utveckling. Har en kanditatexamen inom humaniora och samhällsvetenskap med etnologi som huvudämne och idéhistoria som biämne. Uppskattad för sin klarhet, öppenhet och värme. Mottagning i Örebro, har även möjlighet till sessioner via Skype.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial