Coachning har kommit för att stanna

Coachning ökar som aldrig förr. Fler och fler väljer coachningen som verktyg för att utvecklas och få hjälp med att hantera olika aspekter av arbete och liv. Hur kommer det sig? En av förklaringarna är vårt allt mer komplexa och krävande samhälle där fokus i allt snabbare takt glider över från produktion till innovation och kreativitet. Vi förväntas ta större och större ansvar, lätt kunna anpassa oss till stora förändringar och ständigt lära nytt. För att klara det känner många att de behöver stöd och hjälp från en coach vars uppgift det är att fokusera på just deras behov.

Av Malin Hankin

Anja– Coachning är motivationshöjande, menar Anja Lindberg som arbetar som coach och coachutbildare och sedan 2005 driver Coachutbildning Sverige AB tillsammans med Domenico La Corte. Eftersom coachning per definition är individanpassat ger det ofta snabba och hållbara resultat, både för individen och för företaget. Just när det gäller att stötta medarbetare i att ta ansvar, utveckla nya saker och använda sin kreativitet och andra förmågor är coachning ett lika kostnadseffektivt som tidsoptimalt verktyg.

Enligt Anja Lindberg efterfrågar yngre medarbetare ett nytt och modernt ledarskap. De vill ha tydliga ramar samtidigt som de vill ta ansvar och ha handlingsfrihet. Det är tydligt att den yngre generationen medarbetare kräver utvecklingspotential både i sitt arbete och på det personliga planet. Ett coachande ledarskap uppfyller enligt Anja de kriterierna och kan göra stor skillnad, både för individen och för organisationen.
– Studier visar att coachning är lönsamt eftersom både ökad kreativitet och produktivitet brukar bli konsekvensen.

Vad gör en coach – egentligen?
En coach arbetar som förändringsagent och använder ett coachande förhållningssätt och en strukturerad samtalsmetodik för att hjälpa klienten att lyfta fram kärnan i problematiken eller ämnet, stötta honom eller henne i att sätta mål samt identifiera de sätt att nå målen som passar allra bäst under rådande omständigheter.
– Coachen ifrågasätter, skapar utrymme för reflektion, speglar och ger feedback. Coachingen leder till ökad medvetenhet, ökat ansvarstagande och fördjupat lärande, fortsätter Anja entusiastiskt.

Att kalla sig coach
Coach är ingen skyddad titel, vilket är ett problem i branschen. Därför rekommenderar Anja Lindberg alla som tar sitt coachande på allvar att gå en seriös coachutbildning och att även certifiera sig.
– Efter utbildning, träning och handledning – vi kallar det mentorcoachning – kan man avlägga prov hos någon av branschorganisationerna för att certifiera sig. I samband med certifieringen förbinder man sig bland annat att följa branschorganisationens etiska regler.

För att bli en bra coach krävs framförallt nyfikenhet och ett äkta och djupt människointresse, förklarar Anja. Som coach blir man aldrig fullärd och de flesta coacher väljer att efter certifiering fortsätta att vidareutbilda sig och även fortsätta arbeta med sin egen coach. En coach måste också ha förmågan att i coachsituationen alltid sätta klientens intressen och behov framför sina egna.

Coaching som profession kommer att fortsätta växa. Trots den stora ökningen är det fortfarande många som inte har insett kraften i coachning. Dessutom dyker det ständigt upp nya användningsområden. Anja har till exempel kommit i kontakt med såväl coacher som överbryggar kulturskillnader på multinationella företag som säkerhetscoacher på kärnkraftverk. Det handlar alltså inte längre ”bara” om personlig utveckling. Coachning är användbart på otroligt många sätt och är absolut här för att stanna, avslutar Anja Lindberg.

Anja Lindbergs bästa tips till nya coacher

Lägg grunden Gå en bra coachutbildning, sikta på certifiering och skaffa en bra och erfaren coach så får du en kickstart i din egen karriär.

Lär känna dig själv För att bli en riktigt duktig coach är det viktigt att du känner dig själv och mår bra. Ta hand om dig själv också!

Utveckla ditt företagande Många coacher är egna företagare som vid sidan om coachningen måste se till att företaget mår bra och utvecklas. Lär dig att marknadsföra och sälja dina tjänster så att du hela tiden har en bra kundbas.

Utvecklas som coach Coacha olika typer av människor som befinner sig i olika skeden av karriär och liv. I sinom tid kan du hitta din nisch, den grupp du trivs bäst med att coacha – och kanske där du gör mest nytta. Umgås med coachkollegor och hjälp varandra.

 

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

3 reaktioner till “Coachning har kommit för att stanna

  • 2013/02/27 kl. 21:41
    Permalink

    Tack för bra artikel! En kanske löjlig detalj, stavningen av #coaching / #coachning. Är det så att vi i Sverige, med svenska regler, ska stava: ”coachningen har kommit för att…”, men att de flesta ändå stavar: ”coachingen har kommit för att”…?

    Svar
  • 2013/02/28 kl. 11:39
    Permalink

    En absolut viktig detalj, Kent! Givetvis måste man som professionell yrkesutövare veta vad man ska kalla sitt värv. De flesta säger nog ”coaching”, men enligt normgivande Språkrådet bör det heta ”coachning”, analogt med exempelvis joggning, mobbning etc.Se även http://www.sprakradet.se/fr%C3%A5gel%C3%A5dan.

    Svar
    • 2013/02/28 kl. 12:56
      Permalink

      @RasmusCarlsson Det verkar tyvärr ha blivit så att alla inom branschen skriver coaching, men de som befinner sig ”utanför”, och som ”vet” hur man ska stava, skriva god svenska, skriver coachning…

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial