Dansa – Pausa!

Måndag kväll och full fart på gymmet!
Rödkindade människor i färgglada sportkläder strömmar ut ur gruppträningssalen. När de går förbi mig kan jag höra dem andas med tunga, flämtande andetag.
Inne i salen pulserar den peppande musiken högt och rytmiskt. Det luktar svett och adrenalin i överflöd. Det har varit Body Combat, en högst explosiv träningsform som kräver det allra yttersta av sina deltagare.

På programmet nu är det Yoga, som jag ska undervisa i…

Under ett par minuter ska ca 60 personer byta plats – 30 ska ut ur rummet och 30 ska in…
Dessutom ska atmosfären förändras från att ha varit full av adrenalin, svett och maximal utmattning till att bli lugn, avslappnande och rofylld. Från full belysning i taket till lite halvmörkt med tända ljus.
Två träningsformer med den totala motsatsen…

Inne i salen tar yogadeltagarna sina mattor. Jag ser hur de, påverkade av den höga musiken och adrenalinet i luften, stimmar runt lite innan de hittar sin plats i salen och sätter sig ner. På väg fram till podiet känner även jag hur hela mitt väsen är uppe i varv – mitt hjärta slår snabbt, mina andetag är korta och ojämna. Jag tänker för mig själv: Hur ska jag göra för att förflytta deltagarna från den höga puls och det tempo som ryms i salen till det lugn och fokus som så många bland annat söker i yogaträningen?

Då inser jag att det är precis så som det är i verkliga livet också – många av oss lever med stora krav på prestation: ett högt arbetstempo, snabba beslut, många bollar ska hållas i luften och en hel del samordning med egna aktiviteter, och barnens.
För att fortsätta må bra behöver vi så väl egen tid för återhämtning, påfyllnad och reflektion.

 

Hur gör du för att gå ner i varv, fylla dig med lugn och avslappning,
samt ladda dina batterier?

 

Genom yoga, mindfulness och mental träning har jag kommit i kontakt med flera värdefulla tekniker att snabbt gå från ett stresspåslag till en känsla av lugn. De tre metoderna har många likheter och här delar jag med mig av hur jag brukar göra när jag vill fyllas av ett lugn.

En likhet är andningen. I både yoga, mental träning och mindfulness tar vi hjälp av andningen för att sänka spänningsnivån i kropp och sinne, samt känna närvaron i sig själv.
Vi är så sinnrikt skapade att vår fysiska och psykiska kropp hänger ihop och genom att göra andetaget längre och djupare, slappnar vi också av i kroppen, samt blir lugnare. Det fungerar – varje gång!! Prova så får du se.

 

Andningen – som ett ankare

• Känn in din andning: andas med lugna, djupa andetag genom näsan. Andas in och känn hur bröstkorgen vidgar sig åt sidorna. Andas ut och känn hur bröstkorgen får tillbaka sin vanliga form. Andas lugnt och djupt, lägg märke till hur luften strömmar in och fyller lungorna, samt strömmar ut och tömmer dem igen.Lägg märke till en liten anspänning som hänger ihop med inandningen och avslappningen som följer med utandningen. När du andas in, håll andan inne en liten stund, känn anspänningen – och andas ut, känn avslappningen och tyngden.

 

Känn din kropp

• Öppna dina sinnen och känn in din kropp. Den raka ryggen, huvudets placering och hur axlarna rullas bakåt så att bröstet öppnar sig. Känn kontakten med underlaget – antingen hur sittknölarna landar ner om du sitter eller fötternas kontakt med golvet om du står. Känn tyngden och förankringen ner mot underlaget. Känn också in benen, armarna och händerna. Lägg märke till hur musklerna i ditt ansikte slappnar av – pannan är slät, dina käkar som avslappnat lämnar ett litet mellanrum mellan över- och underkäke. Fånga även upp små förnimmelser inuti din kropp, tex. hur magen kurrar till, vilken temperatur du upplever inuti dig och luften / kläderna mot din hud.

Notera att du är fullständigt avslappnad i dina muskler.

Dina tankar

Här kommer, enligt mig, den stora skillnaden mellan de tre metoderna: Mindfulness, och i viss mån yoga, övar oss att bli medvetna om våra tankar, att observera dem i ett utifrånperspektiv utan att påverka eller döma, för att sedan åter rikta koncentrationen till det i förväg bestämda fokuset. I mental träning och i många meditationsövningar övar vi oss på att förstärka en positiv känsla eller tillstånd som vi vill uppleva. Välj hur du vill fortsätta:


Mindfulness

Processen i mindfulness innebär att Stanna upp, Observera, Acceptera och välja om du ska Släppa eller Svara på stimulin. Då gör du så här:

• Bli medveten om dina tankar, observera dem ur ett utifrånperspektiv utan att döma eller engagera dina känslor. Acceptera det som dyker upp och rikta din koncentration tillbaka till andningen och upplevelsen att vara här och nu.
Gör om denna process så fort du blir medveten om att tankarna glidit iväg. Låt bli att döma dig själv – acceptera och för ditt fokus tillbaka till andningen.
Fortsätt en stund tills du känner att du fylls av ett lugn och närvaro i dig själv.
Avsluta genom att mjuka kroppen, öppna ögonen och åter öppna dig för intryck utifrån.

Meditation

Meditation handlar egentligen om att stilla sinnet genom att rikta tankarna. Till vår hjälp kan vi använda ett mantra eller en affirmation, som du upprepar för dig själv om och om igen. Ett mantra är ett ord eller ett ljud som med sin karaktär skapar vibrationer i kroppen och på så sätt öppnar upp sinnet och stärker vårt välmående samt hjälper oss att hålla närvaro och fokus. En affirmation är ett ord, vars stärkande innebörd får dig att känna precis så som du vill. Ex. lugn och avslappnad eller trygg och säker i mig själv eller kärlek, energi. Gör så här:

• Behåll ditt fokus genom att upprepa mantrat eller affirmationen för dig själv. Ta gärna hjälp av takten i din andning, så att du andas in och säger ljudet eller ordet, och på utandningen upprepar det igen. Om dina tankar glider iväg så för du dem tillbaka till mantrat / affirmationen.
Avsluta genom att mjuka kroppen, öppna ögonen och åter öppna dig för intryck utifrån.
Mental träning

I den mentala träningen kan vi bland annat öva oss på att stärka vår egen självkänsla, att uppnå ett mål eller komma in i ett önskat tillstånd. Gör så här för att komma in i ett speciellt tillstånd:

• Känn att du är avslappnad och lugn i kropp och sinne. Andas in och fyll din bröstkorg, andas ut och känn tyngden mot underlaget.
Välj det tillstånd du vill uppleva. Du kan hämta ett minne då du känt så som du vill, eller genom din fantasi skapa ett tillfälle. Upplev det med alla dina sinnen som att det är just nu. Lägg märke till det du ser, hör och känn känslan du vill vara fylld av. Lägg märke till små detaljer och helheten i det du ser, ljus / mörker. Hur är det med ljuden – är det musik, tyst, människor som pratar eller något annat? Lägg märke till känslan du fylls av, var är den placerad? Förstärk den och låt den växa när du andas in. Njut och må gott, stanna i upplevelsen så länge du vill.
Avsluta genom att mjuka kroppen, öppna ögonen och åter öppna dig för intryck utifrån.

 

Vid det här laget lär du ha lämnat tillståndet av att vara uppe i varv och istället fyllts av ett lugn och tacksamhet för att du gett dig gåvan av återhämtning och påfyllnad. Ge dig den gåvan regelbundet och glädjs åt att du kan fatta kloka beslut, vara närvarande i nuet, möta dina medmänniskor med kärlek, och fortsätta att må fantastiskt bra!

 

 

Lotta Wesley

Lotta är hälsocoachen som brinner för att hjälpa individer och företag att finna livskvalitet och framgång. I sitt arbete utgår Lotta från en helhetssyn på människan och hennes drivkraft är att ge deltagarna upplevelser för både kropp, själ och sinne, vilket leder till ökad självinsikt och medvetenhet. Detta är grunden för att kunna göra kloka livsval, som borgar för ett rikt och lyckligt liv. Hon jobbar med att stärka individer, grupper och företag inifrån och ut.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial