Det är i möten med andra det händer på riktigt…

GruppcoachingJust nu är jag fascinerad av coachingens mångfacetterade ansikte. Mina viktigaste mål som coach just nu är att på djupet förstå olika typer av verktyg och dess användningsområden. Jag vill alltid testa på flera olika sätt hur verktygen ska användas och jag tror att en coach hela tiden behöver utveckla och träna sin verkytgslåda. Där ser jag paralleller till läraryrket. Utan fokus på det livslånga lärandet stagnerar jag, känns det som oavsett om det är i min roll som lärare eller i min roll som coach. Just nyfikenheten för mig hela tiden vidare för att testa fler verkyg.

Nu är mitt fokus på att lära mig mer om coachens nyckelfärdigheter och hur gruppcoaching och teamcoaching kan användas på olika sätt. Jag jag har helt enkelt bestämt mig för att bli en grym grupp- och teamcoach. Hejdå Jante!
Eftersom jag tidigare har fått pröva på Actionlearning, som är mer vanligt i utbildningsvärlden och det bygger på lärande med och av varandra och gillat det, har jag funderat mycket på hur coaching kan användas mer i grupp. Har trevande försökt komma på olika varianter. Coaching i grupp är efterfrågat just inom utbildningsvärlden där det enskilda perspektivet kan bli för kostbart. Egentligen tror jag faktiskt att just det här området kommer att bli alltmer efterfrågat överhuvudtaget, med tanke på effektivitet och kostnad. Nu går jag ju en utbildning inom ledarskaps och verksamhetscoaching. Senaste modulen handlade just om grupp- och teamcoaching.

Jag är oerhört imponerad av kraften det ger att vara coach i gruppsammanhang. Jag upplever att jag som coach vässas, när alla behov i gruppen ska ses efter och när jag faktiskt är coach framför fler lyssnande individer. Det kräver skärpta sinnen och jag upplever att jag blir superfokuserad. Det mest intressanta i gruppcoachingen har för mig varit att förstå kraften i att bli indirekt coachad. Att själv sitta tyst och lyssna, samtidigt som min hjärna arbetar i en parallellprocess med mina egna mål och tankar. De som blivit coachade har med sina berättelser och tankar fått min hjärna att ta in saker jag kanske inte hade fått fram genom att bli frågad av en coach själv. Det ger ett mervärde. Vid dessa coachtillfällen har jag som coach haft fullt fokus på en individ och dess agenda, samtidigt har det då varit superklart att alla skulle ha egna målplaner och nästa steg när coachprocessen med den coachade var klar. Det har ställt krav på mig att verkligen följa upp var och en och få dem att känna sig sedda och utmanade. Jag har som coach självklart också kunnat använda de coachade för input. Det har gjort att de inte blivit passiva åskadare utan aktiva och med i hela processen.

Jag har själv gått i gruppcoaching hos fantastiska Elizabeth Gummesson i ett år nu. Det började med att jag blev uttagen att gå en testutbildning om ”Good enough” på tre dagar hos henne. Vi i gruppen med henne vid rodret tyckte alla att vi fann varandra och har haft regelbundna återträffar med utmaningar emellan. Det händer grejer på ett år hos oss alla. Genom den gruppen, som verkat över tid har jag förstått vidden av att bli coachad just  över tid. Det är ingen quickfix att utveckla en människa eller att ändra sina beteenden. En tid där det periodvis kan gå mycket framåt för några, någon får ett lärande bakslag och livet kan komma emellan. Senast vi träffades sa vi lite skämtsamt och lite på allvar…Den här coachgruppen ska vara livslång. Jag är så tacksam över allt jag lär av dessa underbara människor.

När det gäller teamcoaching har jag inte så mycket erfarenhet, men inser att det kommer att vässa min verktygslåda som skolutvecklare. Där träffar jag ofta ledningsgrupper eller arbetslag där teamcoachingens fokus mot gemensamma mål känns helrätt. Här vill jag lära mig mer…

Jag tror på allvar att just grupp- och teamcoaching kommer att utvecklas mycket inom coachbranschen. Vad tror du?
I min värld med min lärstil är det i möten med andra jag växer som mest…

Sharing is caring:

Camilla Rudevärn

Skolutvecklare, IT-pedagog och coach. Idag fortbildar jag lärare i hur man kan använda coachingens verktygslåda och förhållningssätt inom skolans värld. Jag tror på ett livslångt lärande där man fokuserar på talanger och förmågor, där utmanad potential, inre drivkraft och eget ledarskap ger helt nya resultat oavsett ålder. Att få äran att se människor utvecklas har gjort coaching till en sann passion för mig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial