Det är okej att vara nere….

Jag känner mig inte bra. Allting är så tråkigt. Ingenting är roligt just nu. Jag är så trött. Vill inte går upp ur sängen. Undrar om jag är deprimerad?

Känner du igen dig? Ibland känns allting så tungt och så jobbigt, att man upplever att man inte klarar av det en dag till. Så är det för alla, i varierande grad, men alla upplever någon gång att livet är jobbigt och att det inte är roligt att leva.  Man orkar inte, eller vill inte uppleva det tillståndet som man är i och allt annat, som vanligtvis brukar vara roligt, är inte längre roligt. Glädjen har försvunnit. Du är ”nere” eller nedstämd.

Alla som någon gång varit ”nere” vet att det inte är så roligt. Det känns lite som att äta hallonpaj med glass, som bara smakar salt. Det är liksom svårt att få ner det och du kan definitivt inte njuta av det som du brukar kunna göra. Allt du gör och allt du upplever har en bitter eller salt smak över det hela. Det finns inget du kan njuta av .

6900272083_90f1dc73ffDet finns så mycket som kan göra oss nedstämda; något tråkigt som händer på jobbet, nedskärningar, arbetslöshet, att förlora en vän över ett missförstånd, att du av misstag sårar en vän, någon nära dig dör, skiljsmässa, barn som har det svårt……

I början kan det upplevas befriande att kunna få vara nedstämd. Det ger en känslomässig variation till all den glädje, långtråkighet, tristess, likgiltighet, eller vardagslunk som du normalt upplever i ditt liv. Men ju längre tid som du är nedstämnd, desto svårare kommer det vara att tas dig ur den.
Är det då okej att vara nedstämd? Ja, absolut!

Var sak har sin tid; glädje, lycka, eufori, smärta, sorg, nedstämdhet.
Poängen är bara att inte fastna i att vara nedstämd. Alla känslotillstånd ger någonting till ditt liv. De bidrar med erfarenheter, variation, insikter. Att uppleva det som vi upplever som negativa känslor OCH positiva känslor skapar balans i livet, och vi behöver båda delarna. Men vi är inställda, hjärnan är inställd på att styra oss att uppleva mer glädje, lycka och eufori än att uppleva smärta, sorg och nedstämdhet. Så fastna inte i det du upplever vara jobbigt och negativt. Fastna inte i nedstämdheten, så att det utvecklas till den depression.

Om du går igenom en jobbig tid i ditt liv, med sorgeämnen, smärta och utmaningar; se då till att det också finns någonting i ditt liv som du känner glädje för. Vadå undrar du… ”Det finns inget som är roligt eller glädjefyllt!” säger du….

Jo det gör det. Det finns alltid något som kan ge dig glädje, något du tycker om och tycker är roligt. Det gäller bara att kunna se det.
När du är nedstämd så använder du en kombination vad du fokuserar på, hur du använder din kropp (kroppsställning) och vad du tänker på och säger till dig själv. Anthony Robbins kallar detta Triaden, och det är ett lika bra namn som något annat.
Poängen är i alla fall att Triaden (Fokus, Kroppshållning, Vad du säger till dig själv) styr ditt känslotillstånd. Varför du känner dig ”nere” är på grund av att du väljer att fokusera på det som gör dig nedstämd. Ditt fokus gör att du säger saker och ting till dig själv (tankar) som du upplever som negativa eller nedslående och du får automatiskt en kroppshållning som förstärker dessa känslor.

För att återkomma till att känna lycka, glädje och eufori, så måste du skifta ditt fokus. Istället för att leta efter sådant som var sorgligt, tråkigt och nedstämmande, måste du leta efter de saker i ditt liv som ger dig glädjen åter.
Första steget i att finna glädje och lycka är att känna tacksamhet. Att vara tacksam skapar otroligt mycket glädje.
Var tacksam för din familj, för dina föräldrar, för utan dem så hade du inte funnits. Var tacksam för allt du varit med om i livet fram till nu, för det är de erfarenheterna som gjort dig till den du är. Var tacksam för din vänner, allt du kan, allt du upplevt och allt du har framför dig i livet att uppleva. Börja inifrån dig själv och spinn ut ifrån dig till människor och händelser i din närhet.

När du hitta något som du känner ger glädje, håll kvar vid det, fokusera just på det så mycket som du kan. Eftersom hjärnan bara kan hålla en (1!) medveten tanke i taget, så måste du hitta saker att fokusera på som gör dig glad, så du inte per automatik fokuserar på sådant som gör dig ledsen och nedstämd.
Lättare sagt än gjort tycker du kanske…. Ja, det är det.

Själv var jag sjukskriven för utbrändhet, eller utmattningsdepression, sex månader under 2001 och 2002. Det enda jag ville göra var att sitta hemma med neddragna persienner och titta på video, för att undvika alla de negativa känslor jag hade av att inte duga som jag var. Jag upplevde att jag gjorde allt jag kunde för att göra bra ifrån mig och hjälpa andra och företaget där jag jobbade, men det räckte inte. De bad mig att söka nytt jobb för att jag inte passade in, eller något i den stilen.

Jag sov inte på nätterna, jag bar mig illa åt mot min familj och mina vänner. Jag hade fastnat i fokus på allt som jag tolkade som negativt.
Till slut orkade jag inte längre titta på video för att smita undan mina negativa självprogrammeringar, så fick tag i ett ljudbok med Anthony Robbins, som bland annat innehöll information om Triaden. Det programmet hjälpte mig tillbaka till glädje och lycka. Du har just nu fått kortversionen av det programmet.

3 steg ur nedstämdhet

1. Sök efter det som du upplever vara positivt. Sök efter det som ger glädje. Fokusera just på detta, eller andra saker som är roliga och glädjefyllda, för att tränga undan andra tankar.

2. Hitta något positivt att säga till dig själv, även om du inte tror på det, så säg det. Det spelar ingen roll just nu ifall du tycker det är sant eller inte. Det som spelar roll är att du hittar ord som du säger till dig själv som stärker, inte trycker ner.

3. Gå, stå, sitt rakt; rak i ryggen med huvudet uppåt. Le så mycket du kan. Det kan vara svårt i början, men le, oavsett vad du känner – LE! Att le får dig så småningom att känna positiva känslor som glädje och tacksamhet. Inte minst för att andra människor reagerar och svarar på ditt leende.
Sätt ihop dessa tre faktorer och du kommer att må mycket bättre på väldigt kort tid.
Kom ihåg: Det är okej att vara nere, så länge som du inte fastnar där. Och det är väldigt mycket roligare i livet att känna glädje, lycka och eufori.

Gör livet magiskt!

Michael Wesley

Min yttersta drivkraft är att mina klienter ska hitta vem de är, vad de vill och att nå sina mål. Jag är bara ett redskap på resan. Att med hälsa och välmående skapa hög livskvalitet hos individen samt framgångsrika företag, att skapa det magiska, tvista utmaningar till möjligheter och genomföra förändringar till konkreta resultat är min specialitet. Även om jag är tuff som coach, busig, humoristisk och envis, krävande och drivande för att stötta mina klienter att nå drömmar och mål, så gör jag det med kärlek, värme och omtanke.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial