Din berättarröst är värdefull

Av: Sara Lundgren
Foto: Pernilla Andersson

Alla skriver vi olika och det är värdefullt. Vår unika ton ska genomsyra våra texter. Cathrin Frisemo jobbar som skrivcoach och författare. När hon coachar i skivandets retorik gillar hon att busa med bokstäver och att försöka ta fram skribentens egna och unika berättarröst.

cathrin2Cathrin spökskriver, bearbetar och ger feedback till olika texter. Bland annat har hon spökskrivit Nina Jansdotters bok Framgångsfobi. Cathrin har även skrivit tre egna böcker och är nu i fas med ytterligare en. När Cathrin skriver kommer hon in i ett kreativt flow där tid och rum försvinner. Det kan gå flera timmar utan att det känts som tiden rört sig.

– Det är som att andas för mig. Skriver jag inte mår jag inte bra, säger Cathrin.

Skriv, skriv och skriv
Det enda sättet att lära sig skriva och att hitta sin personliga berättarröst, det är att öva. Skriv, skriv och skriv. En hjälp på vägen kan vara att läsa mycket. Variera litteraturen i olika genrer och ursprung i världen. Då kan man se stora skillnader i berättarröster beroende på litteraturens härkomst. I Sydeuropeisk litteratur får man nästan andnöd när man läser för meningarna är så långa innan man kommer till punkt. I amerikansk litteratur är meningarna oftast korta.

Många skriver utifrån och in, men Cathrin menar att man ska skriva inifrån och ut för att få fram sin berättarröst. Alla skriver på sitt eget sätt. Vissa skriver en mening i taget och går inte vidare förrän den är fulländad. Det gäller att hitta det tillvägagångssätt som fungerar för en själv. Det viktiga är att få ner allt du tänker på papper, försök renodla det, och bearbeta det.

Det misstag många ofta gör är att bearbeta texten för lite. Bearbeta texten om och om igen, 30 gånger eller mer är vanligt att bearbeta en längre text. Det är ditt ansvar som skribent att bearbeta texten och inte lämna det till läsaren.

Många som skriver fastnar ofta i sin rädsla för grammatiken. Det är framförallt vanligt att man blandar tempus. Då kan man fundera över om berättelsen förefaller nu, i framtiden eller om den har hänt. Några bra böcker för en skribent att ha i bokhyllan eller digitalt, är Svenska Akademins Ordlista (SAOL), en synonymordbok, Svenska skrivregler och Språkriktighetsboken.

– Svensklärarens röda penna har förstört lusten att skriva för många, men en dag inser man att grammatiken bara är verktyg som hjälper en att förmedla det man vill förmedla. Och det för ens skrivande framåt, menar Cathrin.

Låt ingen tvätta bort din ton
Det gäller att kunna kliva ut ur sin text för att granska den.  Man kan ofta bli hemmablind, därför är det bra att lämna den till en lektör. Då ens bok ska säljas via ett förlag förändras ofta böcker på ett sätt de vet går hem hos publiken. Förlagen vill såklart att deras böcker ska bli bästsäljare. Det slutar med att de flesta böcker har en liknande ton. Du ska inte låta någon tvätta bort din unika ton i din bok så att du inte känner igen dig.

– Ibland när jag läser en bok känns det nästan som jag hör den monotona rösten i tunnelbanor som talar om vilken  nästa station är. Låt det inte bli så, se till att det är din berättarröst, förklarar Cathrin.

Att läsa en bok ska vara och är ett möte mellan läsaren och författaren. Det ska vara samma upplevelse som att träffa författaren i verkligheten.

– När jag spökskrev Ninas bok Framgångsfobi, då ville jag utgå ifrån, eftersom hon är coach, att det skulle vara som att träffa henne i verkligheten. Därför behöll jag hennes ord och uttryck som hon brukar använda för att bevara hennes berättarröst, förklarar Cathrin.

 


Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial