En god självkänsla är själens rustning

Du dugerSjälvkänsla är en färskvara som hela tiden behöver underhållas. Självbilden som är kopplat till vår självkänsla kan snabbt höjas eller sänkas beroende på hur mycket tid och träning vi har investerat i oss själva. En låg självbild där egenvärdet hamnar långt ner på skalan som kan göra att vi sätter andras behov före vårt eget även om den inre rösten försöker viska ett annat budskap. Att jobba sig från låg självbild till en maxad dvs att vi tror så mycket på oss själva att andras åsikter och värderingar om oss inte har påverkan på vårt sinne, beteende och humör.

Går det att öka självkänslan? JA.

Beskriver det genom metaforen att lära sig köra bil. Som ny bilförare så har vi ingen aning om hur vi ska göra, vi kan ha läst teoriböcker om hur och vi får instruktioner av bilskolläraren. De första gångerna när vi ska ha koll på alla moment så kan de vara svårt att få grepp om dem. Koppling, broms och gas samtidigt som vi ska växla, hålla koll på vad som sker på vägen. de första försöken kan resultera i motorstopp innan vi får in känslan mellan koppling och gas (dragläget) för att lugn komma iväg framåt.Ryckig knyckig kan vi hanka oss fram, ju mer vi tränar desto bättre går det. Några bakslag och motorstopp på vägen och rent av kanske blir stopp mitt i en rondell. Ger vi upp då? De flesta av oss tränar vidare tills de blir en medveten kompetens. Den sitter i ryggraden. Det är precis samma sak när det gäller att träna vår självkänsla så vi ökar vår självbild att vi duger precis som vi är. Det blir flera och kanske rent av många bakslag (misströstan) på vägen. Träning i att hantera kritik, misslyckanden, felaktiga beslut mm. De vill säga att vi möter livet och dess med och motgångar. När vi är trygga i vår självbild så får inte den yttre påverkan plats i vårt inre. Vi kan hantera kritik, beteenden som resulterar i att vi inte agerar på våra känslor.

Hur många mer med mig har läst massor med självhjälpsböcker? Läst och läst och läst. Hjärnan tog in och förnuftsmässigt så gick de in. Det blev ingen riktig förändring förrän jag började göra det som stod i böckerna. All insikt behöver landa i både kropp och själ. Ord är bara ord tills det omsätts i praktiken, det är då vi får veta om det fungerar eller inte. Sedan är de av vikt att sålla i alla dessa böcker. Vi bör vara obs på att det vi läser är författarens uppfattning om vad sanningen är och inte några vedertagna sanningar. Nu läser ni min sanning. Ta till er den information som känns bra och strunta i resten. Mia Törnbloms böcker om självkänsla är goda självhjälpsböcker med enkla tips om hur vi kan träna vår självkänsla, sedan finns det naturligtvis många fler uppslag av bra självhjälpsböcker. Läs gärna böckerna flera gånger, det finns alltid något nytt som vi inte lade märke till första gången eller andra gången vi läste boken.

Tre enkla övningar till ökad självkänsla som tar ca 5 -10 min varje kväll. En välinvesterad tid i dig själv.

  • skriv ner 3 saker du är bra på och motivera gärna 
  • skriv ner 3 saker som du är tacksam för och koppla de gärna till dina egenskaper som person
  • skriv ner 3 saker som du behöver hjälp med

med dessa tre enkla övningarna dagligen eller minst 4 ggr i veckan så ökar du din egen medvetenhet om dig själv.

Vi är alla unika individer och vi duger precis såsom vi är.

 

Må bäst, skratta högst och ge mest!

med kärlek, Hilde 🙂

Sharing is caring:

Hilde Kindblad

NLP certifierad coach, socialpedagog, föreläsare, bloggskribent om personlig ledarskap, etik och förhållningssätt. Erfarenhet som behandlare inom sluten missbruksvård. Har en mycket god förmåga att läsa av klienter där de befinner sig och möta upp dem där de är. Med ödmjukheten till medmänskligheten och en stor portion glädje att se andra lyckas är magiskt att bevittna. Må bäst,skratta högst och ge mest!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial