Ett tips till dig som är på väg att ge upp ditt nyårslöfte (eller vilket mål som helst)

Av Jenny Eklund

Ett nytt år blir alltid en chans till nystart. Vi drömmer om nya vanor, nytt beteende, ny kropp, ny ekonomi, tja – gärna ett nytt liv. Nu ska jag äntligen göra de där förändringarna som tänkt på så länge…

Med liv och lust tar vi oss så an de nya projekten. I början går det finfint, med stor energi, liv och lust köper vi gymkort, förändrar matvanor, söker nya jobb, rensar i förråden eller satsar på att förverkliga våra drömmar.

Sen händer det något.

girl_thinkingNågonstans längs vägen stöter vi på motstånd. Det kan komma smygande, där vi långsamt och nästan utan att märka det har tappat sugen, eller en plötslig motgång som gör att vi helst vill ge upp genast. Ibland kan det till och med handla om att det går för bra; så där lätt ska det väl inte vara? Då måste väl något vara fel? Och förtjänar jag egentligen att lyckas med det här?

Det är här som det är lätt att ge upp. Vi börjar fuska lite, fundera på om det här målet vi satte upp egentligen var så viktigt, eller hittar annat som pockar på vår uppmärksamhet.

Men vad är det som gör att vi ibland verkligen lyckas med det vi tänkt, och ibland inte?

Det svaret har jag varit på jakt efter länge. Jag har gått mängder av kurser, läst massor av böcker och plöjt igenom många användbara modeller och metoder för att jobba med mål, prestation, genomföranden. Mina klienter och kursdeltagare har också bjudit på otaliga erfarenheter om hur just de hanterar förändring. (Förändring är ju grunden i all coachning – om vi inte vill ha något annorlunda än nuläget så är det ju liksom ingen idé att söka coachstöd.)

Men finns den ultimata förändringsmetoden?

De tre viktiga delarna som genomsyrar all förändring, handlar om tre tydliga spår:

1)   Ändra sitt sätt att göra.

Det tar tid att ändra rutiner, men små steg varje dag med fokus på den del som ger mest effekt brukar funka för de flesta.

2)   Ändra sitt sätt att tänka

Att ändra sina tankar kan vara både det enklaste och svåraste som finns i förändringsarbetet. Nyckeln är att träna förmågan att flytta tankefokus från nuläget till önskeläget.

3)   Hitta ett sätt att hantera motgångarna och svackorna (som alltid dyker upp).

Här finns det förstås många knep, men idag vill jag slå ett slag för konsekvenser.

Om du inte riskerar någonting ifall du ger upp, så blir det väldigt lätt att smita. Som en coachklient sa häromdagen, när jag frågade vad som händer ifall hon inte skulle göra det hon bestämt sig för att göra: ”Ingenting!” Och så skrattade hon och insåg att risken var stor att hon skulle strunta i sitt mål.

Om du ska ge upp, ge upp av rätt anledning. Ge inte upp det du helst av allt vill ha, för något du vill ha just nu. Men är du mänsklig, som alla oss andra, så vet du att det trots det är lätt att strunta i sina egna löften till sig själv.

Om du däremot satsar något på din förändring, ger dig själv en rejäl konsekvens knuten till ditt mål, så ökar chansen markant att du kommer att lyckas. En konsekvens som är tillräckligt lockande och tillräckligt obehaglig ger oss den där pressen som vi ibland så väl behöver för att göra vårt eget bästa…

Insatsen bör alltid involvera en tredje part. Mamma. Chefen. Din stränga kompis eller partner. En okänd Facebookvän – tja vem som helst som du vet har modet att genomföra det ni överenskommit.

Klienten i exemplet här ovanför bestämde en konsekvens för sitt mål som var så generande för henne att hon skulle ha gjort vad som helst för att undvika det. Vilket hon också gjorde – och målet blev uppfyllt.

Vilken konsekvens kan du koppla till dina viktigaste mål?

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial