Feelgoodverkstad: En resa genom kropp och knopp

Skärmavbild 2013-01-22 kl. 06.13.06

I rollen som coach inom skolvärlden handlar ofta samtalen om bristen på prioriterad återhämtning. Jag möter emellanåt stressade pedagoger som upplever att de ligger efter hur mycket de än jobbar.

Vem kan prestera och uppnå goda resultat om gasen alltid är i botten? Dagar helt utan raster och lunch vid datorn eller med fokus på jobbsamtal är vardag för många av de pedagoger och rektorer jag talar med. Samtidigt utmanar jag ofta med att fråga hur de väljer att använda sina raster och sin lunch. Den finns trots allt i deras schema.

Tar de koppen och sätter sig en sväng i gnällhörnan eller tar de en stund för sig själva, kanske rentav med en promenad och lite luft.? Hur påverkar det en pedagog under ett helt läsår om han eller hon varje dag tar korta kvalitativa raster? Vilka små effektiva återhämtningsverktyg kan de behöva? Hur påverkar det om pedagogen varje dag tar en sväng till gnällhörnan, om det finns en sådan? Hur påverkar det i sin tur de möten pedagogen sedan har med sina elever, våra barn?

Plötsligt var idén med en Feelgoodverkstad född efter spånande med en kollega. En valbar studiedag för förskola/skola. Vi la våra kompetenser på bordet och spånade om vad som skulle kunna användas under dagen. Ett plus ett blev tre. Det blev feelgoodmusik live, andning och hållning, röstyoga, mindful eating-fika, återhämtningssjälvskattning, självcoaching, parcoaching, självreflektion och en handlingsplan.

Jag testade med chefen som sa: – Ja! Go for it! Efter en vecka hade vi  fått vårt första uppdrag på en förskoleenhet. Vi skulle vara startskott på ett längre processarbete på enheten.

Vad var viktigt? Vi ville åstadkomma en stund där varje individ fick pröva på små verktyg inom röstyoga, mindfulness och att de skulle få coacha sig själva och varandra. Verktyg som vi sedan hoppas är till hjälp för dem. Allt för att bli proaktiva i sin egen återhämtningsplan. De skulle också få chansen att självreflektera. Vi ville också skapa en stund med guldkant med hjälp av ljus, levande pianomusik, mindful eating fika och härliga coachande  möten med hjälp av stödfrågor och övningar…

Dagen blev verkligen det vi ville.
När de gick frågade vi?

Skärmavbild 2013-01-21 kl. 14.55.48

På frågan: Vad har hänt med dig sedan du kom hit i morse? fick vi spännande svar. några röster:
”Jag har landat, skapat nya tankar och tagit beslut.”
”Känner mig skönt avslappnad och inspirerad till att fortsätta med liknande övningar.”
”Mer avslappnad, positiv och glad.”
”Mer energi.”
”Bara för att jag är här och nu har jag förstått att alla andra inte är där och att det krävs arbete för att nå dit.”

Vi var glada upprymda och känner i magen att vi är något på spåren som vi vill fortsätta med. Flera önskade också uppföljning och vi funderade genast på fler koncept för arbetslag. Härligt att få vara en del av deras feelgood. Vad skulle hända med skolor och förskolor om Sveriges pedagoger blev duktiga på återhämtning och på verktyg för att vara här och nu? De är ju trots allt enormt betydelsefulla förebilder för det viktigaste vi har: Våra barn. Hur skulle de i så fall använda det tillsammans med våra barn? Vilka andra arbetsplatser kan behöva Feelgoodverkstäder och vad skulle hända med prestationer och resultat om fler arbetsplatser la  tid på att fortbilda inom området?

Variationen i mina coachuppdrag är oerhört stimulerande och viktiga för min motivation. Just att kunna kombinera många roller med coaching gör att hela min värld just nu faktiskt känns som en Feelgoodverkstad och jag kämpar också med min egen återhämtning på många olika sätt.  Jag vet ju att den kroppen jag har är den enda jag har och att den ska vara med mig hela vägen i mål och du jag väljer aktivt bort gnällhörnor så ofta jag kan. Hur gör du? Hur ser din återhämtningsplan för våren ut? Var rädd om dig…
Vänliga hälsningar Camilla Rudevärn

Sharing is caring:

Camilla Rudevärn

Skolutvecklare, IT-pedagog och coach. Idag fortbildar jag lärare i hur man kan använda coachingens verktygslåda och förhållningssätt inom skolans värld. Jag tror på ett livslångt lärande där man fokuserar på talanger och förmågor, där utmanad potential, inre drivkraft och eget ledarskap ger helt nya resultat oavsett ålder. Att få äran att se människor utvecklas har gjort coaching till en sann passion för mig.

En reaktion till “Feelgoodverkstad: En resa genom kropp och knopp

  • 2013/01/28 kl. 10:45
    Permalink

    Åh, Camilla! Det här behöver ligga på schemat i skolan! Så viktigt! Känns som det blir ännu viktigare i vår värld där allting går fortare och fortare och där vi ständigt är uppkopplade, inte minst barnen. Vilket viktigt arbete du gör! Jag njöt av din artikel!

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial