Frågegivare och svarstagare

Av Urban Blixt

Jag blev en gång tillfrågad om jag hade något tips för hur man skriver bra. Det var jag inte beredd på och jag blev ganska överraskad, men när jag tänkte efter kom jag på att jag faktiskt har ett tips. Det är att tänka efter en stund innan du börjar skriva. Det behöver inte vara länge och det är inte alls frågan om något grubblande, bara att du tänker på vad det är du ska skriva. Det är förvånande vilka insikter som kan dyka upp på bara några sekunder. Låt det ta en minut och se hur mycket du kan komma på.

När jag så svarade på frågan hade till min förvåning den nyss glada och pigga frågeställaren tappat både fokus och intresse. Inte vet jag om frågan ställdes bara av artighet eller för att det helt enkelt verkade vara en bra idé att ställa sådana frågor, men av verklig nyfikenhet var det tydligen inte.

Alla vet vi saker och alla är vi bra på att göra saker. Alla har vi vår egen färdighetsprofil. Ett utbyte verkar sannerligen vara en bra idé – förutsatt att ett reellt intresse finns. Det finns många saker som jag skulle vilja bli bättre på, men vad gäller vissa av dem kan jag inte upprätthålla ett aktivt intresse. På de områdena är det kanske bättre att jag förblir som jag är, medan jag istället ger mitt allt inom de områden som inte bara är kul att veta mer om utan som jag känner att jag kan engagera mig i.

Hur är det med dig? Vilka saker är du intresserad av att lära mer om och bli bättre på? Tänk på alla personer i din omgivning, vilka är bra på just något som du är intresserad av? Fråga runt och se vad som dyker upp. Kanske visar det sig att där finns mer av intresse än vad du väntade dig.

Nästa steg har två delar. Du måste fråga eller på något sätt göra ditt intresse och din vilja att lära känd. Du måste också vara öppen för att ta emot nya kunskaper. Kunskaper uppenbarar sig på ett visst sätt hos den tillfrågade, och när du får dina svar är det upp till dig att etablera dessa kunskaper på ett sätt som stämmer för dig. Det var den första delen. Den andra är att vara tillgänglig för andra som är intresserade av sånt som du är bra på. För ett utbyte av kunskaper, tankar, erfarenheter och engagemang är det allra bästa när man vill lära sig något.

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial