Hinder som sitter mellan öronen

Vi träffar Susanne Hydén, humanist med byggnad inom pedagogik, retorik, marknadsföring och kommunikationsvetenskap och driver sedan 13 år det egna företaget Spira Group AB, när vi mellanlandar i Göteborg och passar på att ta en fika tillsammans. För det var ju så vi lärde känna varandra från början – genom novellantologin ”Över en Vårfika”. Men om du skulle beskriva dig för de som läser CoachingGuiden, vem är du då?

En kvinna mitt i livet bosatt strax utanför Göteborg, tonårsförälder, headhunter och karriärcoach i eget företag, Spira Group AB, sedan tretton år. Positiv, lösningsorienterad och påhittig.

Du säger att du är karriärcoach, hur har du utbildat dig till det?
Jag är fostrad i grunden inom idrottsrörelsen och gick i stort sett varenda ledarskapsutbildning som fanns inom Göteborgs Distrikts Idrottsförbund mellan jag var 14 och 18. Först i vuxen ålder har jag insett hur oerhört gedigen och värdefull den grunden är. Det är inte alls konstigt att det finns så många före detta idrottare som idag utbildar och föreläser för just ledare. Genom åren har jag sedan utbildat mig både i pedagogik på universiteten och i en mängd bra utbildningar i jobbet.

Så det var egentligen ingen medveten väg för att bli karriärcoach?
Nej egentligen inte. Första gången jag egentligen såg mig som coach var när jag blev regionchef på ett snabbt växande bemanningsföretag där jag hade 25 anställda när jag började och 90 när jag slutade knappt två år senare. Där gällde det att coacha både den interna styrkan men även de som var uthyrda till våra kunder och alltid skulle vara redo att ge sig ut till nya arbetsplatser med någon timmas förberedelsetid och sedan göra ett bra jobb. Senare har jag anlitat av NyföretagarCentrum för att coacha nystartsföretag, varit styrelseordförande och coachat många hundra arbetssökande i olika program på uppdrag av AF. Ett uppdrag som verkligen gjort mig mer ödmjuk. Och som bieffekt har jag också fått många privata karriärcoachingkunder.

Vad innebär ditt jobb som karriärcoach?
Att hjälpa individer att hitta en bra väg i karriären och fram till ett arbete som de trivs med och känner att de kan utvecklas i. Hjälpa till med att ställa rätt frågor för att få fram om man är på rätt plats, i rätt roll, till rätt lön och så vidare. Och därefter se hur man ska göra för att antingen hitta ett nytt arbete eller kanske hur man ska bli synlig på den befintliga arbetsplatsen. Och om man inte har jobb – se på det egna erbjudandet och hur det ska marknadsföring. Jobbsökande är verkligen kommunikation med spets!

Vad är det vanligaste kommunikationshindret när du coachar?
Oj, det är två hinder. Det första är förtroendet mellan klient och coach. Den som anlitar mig måste kunna dela sina verkliga tankar för att vi ska kunna nå hela vägen. Lita på mig.

Det andra är egna hinder som ”sitter mellan öronen”. Både tilltron till den egna kompetensen som både kan vara över- och underdriven. Men också förmågan att faktiskt sätta sig in i mottagarens situation. Vad är det egentligen arbetsgivare ser när hen läser ansökan, möter dig personligen eller googlar på nätet? Är det hiss eller diss?
Allt detta skapar grunden för framgång eller fall.

Vad är det roligaste när du coachar?
Givetvis att lyckas med de där omöjliga fallen. Han som är utbränd eller hon som aldrig tidigare kommit till slutintervju. Att tillsammans lyckas att finputsa på de där detaljerna som man lätt glömmer bort.

Vilka är de då?
I en rekrytering är det lätt att tro att det är alla de där kunskaperna, åren i jobbet eller några andra hårda fakta som betyder något. Men det är bara hygienfaktorer och måsten. Det som fäller slutavgörandet är alltid att tycke uppstår – att det säger klick.
Och det gör det när sändaren fattar vad mottagaren behöver och mottagaren känner sig trygg och tänker att ”wow, på måndag vill jag träffa NN på jobbet!”

Det låter så självklart när du beskriver det på det sättet.
Ja, visst gör det. Kommunikation när den funkar är självklar. Den är som den där oljan i maskineriet som man inte saknar förrän det börjar gnissla.

Vad är ditt bästa kommunikativa sluttips?
Jag säger här som jag alltid har sagt till mina ungdomar. Om du lär dig att lyssna ordentligt och dessutom lär dig att tala ordentligt så kommer mottagarna att vara villiga att lyssna.

 

Hur får du andra att förstå dig? Hur nyfiken är du på att förstå andra människor? I september lanserar Ariton Förlag boken ”Mer än bara ord: på tal om framgångsrik kommunikation”, en antologi där 28 kvinnor delar med sig av sina bästa kommunikationstips. Susanne Hydén medverkar med kapitlet ”I huvudet på en headhunter”.

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial