Humor ett resultatverktyg

På 1200-talet fanns en kirurg som hette Henri de Mondeville. Han var sin vana trogen att berätta roliga saker och historier för sina patienter när han hade opererat dem. Några hundra år senare, på 1500-talet, sa Richard Mulcaster att ”skrattet är den bästa medicinen för förkylningar och nedstämdhet”.

leende_394839921_131417885

Så hur hänger det här ihop med ledarskap?

Först lite fakta.
När vi skrattar har vi en förmåga att distansera oss från oro och negativa tankar. Skratt påverkar blodtryck genom den avslappning som följer i kölvattnet av skrattet. Dessutom så avsöndras enzymvätskor som stimulerar matsmältningen. Vi mår helt enkelt bättre och mer tillfreds. Inom medicinen vet man att lyckliga och glada patienter svarar bättre på behandling än de som är låga och bittra.Skratt bidrar till positiv syn och förståelse. När vi har förståelse och är positiva är det också lättare att se ljust på nuet och framtiden.När vi är låga är ofta reaktionen irritation och oro. Dessa tillstånd gör att vi får försämrad koncentration och prestation och dessutom en mer negativ syn på nuet och framtiden.

Det finns alltså vinster med att höja stämningen på en avdelningen. Det är mycket lättare än vad man tror. Människor som skrattar tillsammans upplever en större gemenskap.

Jag hade en djupintervju med en person som arbetar inom ett mycket svårt område. Arbetsdagen innehöll arbetsuppgifter som handlar om misär, misshandel och övergrepp. En verklighet som tyvärr många lever i. Personen jag intervjuade sa att på deras avdelning hade alla enats om att bidra med mycket skratt. Man berättade om dråpligheter, erkände tokigheter man hade gjort, drog vitsar etc. Man hade också en rolig grej med att man ibland klädde ut sig när man kom till morgonmötena. Personen sa att ”hade vi inte skrattat så mycket som vi gör, hade det här jobbet varit olidligt. Skrattet påverkar inte problemet, men det hjälper oss att må bra under många gånger helt vansinniga omständigheter i jobbet”. Jag frågade hur de hade gjort. Personen svarade att det hängde mycket ihop med dennes ledarstil och att personen hade sagt att det är OK och uppmuntrade det hela tiden, genom att själv vara ett fördöme och uppmuntra alla som bidrog med det. ”Det finns så svåra situationer ändå som tar musten ur en”.

Det handlar om ett val. Som ledare kan du inte påverka ledningsbeslut, men du har stor påverkan på hur din avdelning ska må genom att du tillåter och uppmuntrar humor och roligheter.

skratta_t_troja_for_varje_dag_gavor_om_laughter_musmatta-rc41b94e34d154b2eb492f15627221e57_x74vi_8byvr_512

Det mest otroliga är att när det är som mest stressigt tar man ofta bort allt sådant som ”inte hör jobbet till”. Otroligt är vad det är, eftersom i allra högsta grad handlar jobbet om hur man utför det. Tillståndet påverkar HUR det utförs.

Men som vanligt så är det bara ledare som bryr sig om människor som fastnar för det här.

Sharing is caring:

Lotta Bengtsson

Lic. INLPTA NLP Business Trainer, Personal Strateg, StressCoach, Cert Coach Har ägnat de senaste 10 åren åt coaching och utbildning. Är medskapare till att många ledare och team har satt personligt ledarskap på kartan och att de inte bara vill nå ut, utan har förstått vikten av att nå in. Hon utbildar chefer och specialister i NLPns sprängfyllda verktygslåda, för ledare och organisationer som förstår vikten av kommunikation och flexibilitet i ledarskapet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial