I begynnelsen fanns slutsatsen

slutsatser, personlig utveckling

I begynnelsen fanns slutsatsen, åtminstone den slutsats som våra beteenden och val styrs av. Slutsatser som vi behöver för att fungera på ett hyfsat sätt i samhället och inte bara det, vår hjärna är gjord för att dra dessa slutsatser. En överlevnadsfunktion  för att kunna bedöma situationer och människor snabbt.

En bra-att-ha-förmåga helt enkelt.

Maria Nemeth, psykolog och coach från Kalifornien säger:

En slutsats är som en reflex. Det krävs väldigt lite för att skapa en.

När den väl har utlösts, letar hjärnan bara efter bevis som intygar att slutsatsen är riktig.

På grund av detta är våra bevis automatiska och allmänt avgörande för den dragna slutsatsen, inte tvärt om.

Vi agerar och beter oss utifrån de slutsatser vi drar. Tycker vi att högen på vägen är en orm beter vi oss utifrån det. Tycker vi att chefen är en idiot letar vi efter bevis som stärker den uppfattningen. Tycker vi att vår vän är den bästa personen i världen letar vi efter bevis som stöder den tanken. Tycker du att du är värdelös och fet kommer du att hitta bevis som visar att du är värdelös och fet.

Vi vill naturligtvis enbart uppföra oss som om det fanns en orm på vägen om det nu finns en orm på vägen. Vi har förmodligen inte en speciell bra relation med chefen om vi tycker att hen är en idiot och att tycka att man själv är fet och värdelös är knappast upplyftande tankar. Så personlig utveckling kan innebära att vi vill försöka förändra de här slutsatserna.

Den här artikeln kommer inte att innehålla råd om hur du förändrar de slutsatser du redan tagit om dig själv och din omvärld, den kommer att handla om att fokusera på nya slutsatser i stället. Slutsatser som innebär att du medvetet själv väljer livsintentioner och omdömen om dig själv som du vill bevara.  Vi låter helt enkelt de gamla slutsatserna ligga där och dingla medan vi skapar nya. Nya positiva slutsatser som det nu är meningen att du ska skaffa bevis för.

I begynnelsen fanns slutsatsen
I begynnelsen fanns slutsatsen

Så 1. Slutsats.

I stället för att ”jag är fet” – tanken vara det som styr din slutsats skapar vi en ny mer positiv tanke. Jag är villig att vara fysiskt frisk och i god form blir i stället den affirmation som råder.

2. Bevis.

Bär med dig affirmationen och tillåt dig nu samla bevis för den här devisen. Ha med dig en anteckningsbok och skriv upp allt som innebär att du är villig att vara fysisk frisk och i god form. Det kan vara att du dricker vatten, du tar grönsaker till middagen eller du promenerar.

3. Hur vi beter oss.

När du hamnar i situationer med val fundera då på hur en person som är fysiskt frisk och i god form skulle välja. Det kan vara att välja en lunchpromenad.

4. Hur andra beter sig.

Notera hur andra personer beter sig mot dig när du nu har valt att vara villig att vara fysiskt frisk och i god form. Frågar någon om du vill ta en promenad? Vart du går för att gymma? Ber om råd?

Vi vet idag att det går att förändra de banor som våra tankar tar, vi vet att vi fortsätter att producera hjärnceller och vi vet att det går att ändra riktning på uppmärksamheten till intressanta slutsatser. Så frågan är vilka slutsatser som är intressanta för dig?

Ut på bevisjakt!!

 

Sharing is caring:

Marie-Louise Thorman

Personal/beteendevetare. Symbolterapeut. Meditationslärare. Psych-K facilitator. Expertcoach på Kvinnokompetensen vars inriktning är ledarskapscoachning. Har sedan barnsben varit fascinerad av drömmar och vår inre värld som består av symboler. Startade för 20 år sedan upp grupper för personlig utveckling där den visualiserade meditationen är i fokus. Arbetar coachande både individuellt och i grupp och har kurser runt om i Sverige.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial