Kortkurs i avslappning

Av Lotta Hoffback-Kaljo
Foto Robert Eriksson

Som flygledare får jag ofta frågan: ”Är det inte ett väldigt stressigt jobb?”

Jovisst är det, precis som de allra flesta arbeten är idag. Vi på flygtrafikledningen har åtminstone ett omfattande skyddsnät, vi får utbildning och insikter i påfrestande lägen redan från dag ett.

Med tiden blir vi ganska bra på att hantera stressiga situationer. Mitt eget intresse för ämnet gav mig möjlighet till engagemang som coach för andra flygledare att lära mer om hur stress påverkar oss och hur det kan hanteras. Det var sällan några nyheter för kursdeltagarna, ändå bra att fräscha upp kunskaperna emellanåt. Vi är medvetna om vilka stressorer vi ska vara uppmärksamma på och vad vi ska göra för att minimera riskerna i de situationerna. Kursinnehållet fokuserade på yrkesrelaterad stress, men diskussionerna förde oss ofta in på det mer personliga planet.

Så mycket jag lärde mig av det! Särskilt när jag arbetade i helt andra kulturer än vår västerländska, där behovet av utbildning är omfattande men resurserna för knappa för att kunna läggas på de ”mjuka” frågorna. Intresset var däremot stort bland deltagarna och jag fick fantastiskt mycket lärdomar med mig hem. Mitt kursinnehåll eller föredrag brukade följa ungefär samma mall.

Vad är stress? Vad stressar er? Hur yttrar det sig? Vad kan det få för konsekvenser? Vad gör vi för att förhindra det? Deltagarna lyssnade artigt, många var bekanta med ämnet men det hände också att jag befann mig på platser där ordet stress inte fanns på deras eget språk.

Ibland tittade de undrande när jag frågade ”Är du ofta stressad?” Det kunde vara lite segt att få igång en diskussion när de inte ens förstod frågan, men efter ett tag brukade det dock lossna och jag fick den mest skiftande feed-back.

Hur känns stress?  ”Like Love” svarade Odgerel, en av mina elever i Ulan Bator.  Han var nyförälskad och beskrev precis hur det kändes när han såg sin flickvän Chimgee. Torr känsla i munnen, tunnelseende, blodtrycket stiger, fjärilar i magen, hugg i hjärtat, tappad talförmåga. Väldigt likt känslan av maximal stress. Mycket skratt när han beskrev det, känslorna bestod dessutom, idag är de gifta och har tre fina barn. Säkert upplever de en och annan stressig situation som föräldrar, jag vet att de hanterar det ungefär så som många mongoler, och även jag själv gör. Man finner lugnet i naturen, helst till häst. Eller mediterar.

I Afrika fick jag andra svar på hur man hanterar sin stress. Sing and dance!
Lät lite bättre än de förslag jag ibland fick från våra grannar i öst. Vodka!

”Maybe not a good long time solution” svarade jag. Men tog ändå ett glas med kollegorna efter jobbet emellanåt för att det ingick i deras kultur. Jag var ju bara en utländsk konsult, som fick anpassa mig till deras sätt att koppla av. Precis som jag i Afrika försökte mig på att dansa (sjunga kan jag inte!).

Så mitt tips till er är enkelt; gör något som passar just dig, som får dig att må bra, något som ger dig kraft, glädje och energi.

För inget är så viktigt som återhämtningen! Stress i sig är inte farligt, det har alltid funnits för vår överlevnad och det är fortfarande nödvändigt att under kort tid mobilisera kroppen för att möta en utmaning eller ett hot. Men inte hela tiden, det orkar ingen med.

Det sägs att har man haft det stressigt en kort stund krävs dubbel tid för att återhämta sig. Har hela veckan varit ett konstant stressmoment bör man försöka undvika att jäkta en tid framöver. Vilket inte innebär att man behöver lägga sig ner och vila. Det kan räcka med att göra något annat, byta fokus till något som tar mindre energi eller aktiverar andra sinnen. Sortera och städa kan vara ett sätt, gå ut i skogen, motionera, läsa en bok, umgås med vänner, rensa rabatter, sjunga i kör, strosa på stranden, resa bort över dagen, ja var och en hittar sitt eget sätt. Framför allt, välj bort onödiga stressmoment, stanna upp och tänk efter. Är det verkligen nödvändigt att göra det här just nu?

Säger alltså jag som finner avkoppling i att sätta sig och skriva när hela huset är uppochner och tusen andra saker borde prioriteras. De finns kvar imorgon, då har jag säkert massor av energi att ta tag i alla måsten. Efter en lång frukost i solen med kaffet i favoritmuggen. Det räcker fint ett tag. Disken och dammtussarna kan vänta ett tag till!

 

Hur får du andra att förstå dig? Hur nyfiken är du på att förstå andra människor? I september lanserar Ariton Förlag boken ”Mer än bara ord: på tal om framgångsrik kommunikation”, en antologi där 28 kvinnor delar med sig av sina bästa kommunikationstips. Lotta Hoffback-Kaljo medverkar med kapitlet ”Flygledarsnack”.

Sharing is caring:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial