Ledare i framkant

Ledarskapet är ständigt under luppen. Man pratar om stabila ledare, närvaro, pondus, karisma etc. Olika framgångsfaktorer i ledarskapet. Nyfiken som jag är läser jag oerhört många rapporter, analyser och resultat kring ledarskapets vara eller icke vara.

Jag tror att ledare i framkant vet att vi har ögon, öron, näsa, mun och känslor.

Verkar som om film gillas
På en ledarskapsutbildning jag hade nyligen, var en av deltagarna en kille i 25 års åldern. Var ny i sin ledarroll. Han hade fått i uppdrag att leverera en presentation i ett program han tidigare inte hade använt eller ens kunde. Jag tänkte inte så mycket på det, sa han. Allt man behöver lära sig finns på YouTube. Det finns alltid någon som vill lära ut och som har filmat allting steg för steg. Jag vill se vad som menas. Min presentation blev kanoners.

Sonen skulle lära sig hur kameran fungerade. För långsamt att läsa manualen tyckte han. Han sökte på YouTube. Där finns allt, konstaterade han. Man förstår det. Bilderna avgör.

Tänk om det är så att hjärnan tänker i bilder? Att det inte är tillfällighet att tydliga presentationer, skyltar, reklam består av bilder? Idag vet vi mer om hjärnan än för 10 år sedan. Den tänker i bilder.

Varför är det då så att många möten innehåller Power-Points med text? Varför är det då så att ledare kan hålla möten genom att bara prata?

Ledare som filmregissörer är ledare i framkant?
Det är kanske så att det är dags att ta in ”filmen” till ledarskapet.  Att det alltmer kommer att handla gemensamma bilden, den rörliga filmen av hur resultatet kommer att te sig när det är uppnått och hur människor utifrån sin egen del kan bidra och skapa mervärde. Det handlar inte om att filma klipp till YouTube, nej. Inte heller att visa många filmer för sin personal, nej.

Det handlar om modiga ledare som går utanför comfortzonen och hjälper medarbetare att verkligen förstå vad uppgiften är. Om filmen av avdelningen skulle visas om 2 år, hur ska den filmen då se ut?

Varför hjärnan är omgärdad av ögon, öron, näsa, mun? Snabbare transport till hjärnkontoret.
Jag tror att ledare i framkant når in. Når in i människors medvetande, får människor att tänka till och att gemensamt göra mål synliga. Ledare i framkant använder människors visualiseringsförmåga fullständigt naturligt. En ledare i framkant inte bara förstår, utan anser det nödvändigt att få igång alla sinnen hos sina medarbetare. Man pratar i termer av att se, höra och känna. Då gäller det att ha planerade möte. Tänka resultat av möte. Hjälpa människor att uppleva resultatet innan de är uppnått. Måla upp bilden genom sina anteckningar, använda färger och streckgubbar för att visualisera det man menar. Jobba mer i stunden än att prata till en presentation. Minne av framtiden.

En ledare i framkant har fler engagerade medarbetare efter ett möte än vad den har frågetecken som lämnar rummet.

Enkelt – elegant och effektivt
Jag är helt säker på att ledarskapets verktygslåda behöver bli större och inte i form av ord, utan av handlingskraftiga, synliga och enkla modeller. Ledare i framkant förstår att huset byggs i två etapper. Först i tanken, med bilden, ljudet och känslan. Sedan i verkligheten. Varför krångla till det? Det är ju så hjärnan är uppbyggd. Det handlar om att följa HUR vi människor tar in information, inte göra det mer komplicerat. Till syvenes och sist handlar det om att få upp ett engagemang och att få följare i sitt ledarskap.

Det är ju ingen tillfällighet
Att ögon, öron, näsa och mun är placerade runt hjärnan. Det som når hjärnan skapar också känslor. Verkar som om det är viktigt att stimulera dessa kanaler. Neuroleadership. Ledarskap som förstår hur hjärnan jobbar. Ledare som är i framkant.

Fast det gäller ju bara för dem som vill nå in såklart.

Lotta Bengtsson, NLP Business Trainer, jobbar ständigt med att utrusta ledare och hjälpa dem att nå in.


Tips:

1. Ta in blädderblocken i mötesrummen igen.
2. Rita för att illustrera det du menar. Färglägg. Fyll gärna i med kritor.
3. Prata om resultat i termer av vad ni kommer att se, höra, känna, lukta, smaka när resultatet är uppnått.
4.
Använd metaforer för att beskriva problem och lösningar
5. Dela upp uppgiften. Visualisera och involvera medarbetarna. Vad är nuläget? Vad är det visualiserade önskade resultatet? Vilka hinder finns det? Vilka resurser har ni (erfarenheter, kunskap, vilja, engagemang).

 

Sharing is caring:

Lotta Bengtsson

Lic. INLPTA NLP Business Trainer, Personal Strateg, StressCoach, Cert Coach Har ägnat de senaste 10 åren åt coaching och utbildning. Är medskapare till att många ledare och team har satt personligt ledarskap på kartan och att de inte bara vill nå ut, utan har förstått vikten av att nå in. Hon utbildar chefer och specialister i NLPns sprängfyllda verktygslåda, för ledare och organisationer som förstår vikten av kommunikation och flexibilitet i ledarskapet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial