Meditation är kreativ avslappning

IMG_0080För några veckor sedan gick en kort radiopjäs på P1 om en tibetansk munk som hade blivit frisläppt efter 33 år i kinesisk fångenskap. I pjäsen uttrycker han att han mediterade i 33 år. Han tänkte och tänkte, han grubblade och begrundade, och så sa han: ”Men så för tre år sedan slutade jag tänka”. ”Och vad hade du kommit fram till?” frågade de omkring.
”Ingenting. Så nu kunde jag meditera i lugn och ro”.

Våra tankar blir problem endast om vi gör dem till det. Tankar kommer och tankar går, de kan skapa stress, oro och olika känslor inom oss. När man börjar meditera så är det vanligt att man ser sina tankar just som problem, som något som stör när man vill ha en lugn stund. Helst vill man sluta tänka, precis som munken. Och vad som nu brukar hända, det är att tankarna spinner ännu mer; ju mer motstånd vi har mot tankarna, desto mer tankar får vi, tankar som kan skapa stress och störa vårt välbefinnande. När han inte längre såg tankarna som ett problem, när han inte längre aktivt i meditationen strävade efter att knäcka en kod eller lösa ett problem, så kunde han till slut slappna av och meditera. Det tog många år för honom att börja meditera, många år där han försökte och ansträngde sig att komma på hur man verkligen gjorde. När han släppte ansträngningen, att det ska vara eller se ut eller fungera på ett visst sätt, då kom han till ro inuti i meditationen.

Det kan vara skönt att ha en omgivning omkring som när du ska meditera kan stödja din meditation. Det kan handla om att ha en avslappnande musik, att omge dig med färger och former som du uppskattar och som hjälper en och stöttar rofyllda känslor. Börja med att sitta några minuter, kanske en 15 – 20 minuter, kanske mer när det känns rätt. Det kan underlätta att ha en form av klocka eller alarm, som säger till när du är färdig. Använder du mobil, så stäng av antennen. Se till så du kan vara ostörd under den tid du har avsatt för meditation.

Andas och gör dig uppmärksam på din kropps och sinnets händelser och sensationer, och tillåt dem precis som de är. Kanske du kommer att lägga märke till att det rör sig inuti, förändras. Jag får ibland höra något i stil med ”Meditation kan nog vara bra, men det fungerar inte på mig för jag tänker alldeles för mycket” eller ”Jag gav upp att meditera för jag kunde inte stoppa tankarna”. Detta är idéer som utgår från att tankar är ett problem, och jag tror så här att om man tänker tankar som problem så blir de problem. 

Prova att omfamna tankarna, låta dem finnas där för de finns där. Tankar som kommer och som gå, som åker tåg i bakgrunden eller rör sig som moln på himlen. Istället för att sträva efter att stoppa tankarna, släpp taget om föreställningen att de är problem. Se tankarna som ah, intressant. Där en tanke, och där en till tanke. Observera tankarna, lägg märke till dem, utan att tänka tankar om tankar – utan att värdera eller bedöma tankar. Bara låt dem finnas där, tankar som kommer och som går som de vill. Betrakta dem som man betraktar löv i ett strömmande vattendrag.

Meditation är ett sätt att betrakta hjärnans aktiviteter, att betrakta tankar och känslor. Genom betraktandet så ger du hjärnan vila, hjärnan får en paus och kan börja gå ner i varv och i detta skapa utrymme för kreativa tankar. Kvalitet istället för kvantitet. En skön tid att ge för dig själv, en stunds vila där hjärnan och sinnet får släppas fritt, och du betraktar det som är. För en stund eller två eller tre. Intressant.

Jag önskar dig härliga sköna stunder!

Raphael Mabo
Zen-coach, föreläsare, författare och kursledare

www.raphaelmabo.se

Sharing is caring:

Raphael Mabo

Raphael Mabo är utbildad Zen-coach, Meta States Practitioner och NLP Master Practitioner, även kursledare, föreläsare, författare och textkonsult med fokus på kultur, människor och personlig utveckling. Har en kanditatexamen inom humaniora och samhällsvetenskap med etnologi som huvudämne och idéhistoria som biämne. Uppskattad för sin klarhet, öppenhet och värme. Mottagning i Örebro, har även möjlighet till sessioner via Skype.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial