Medveten kommunikation

Av Britta Lundkvist

Tillit är det vackraste ord jag vet! Det innefattar en ömsesidighet, ett förtroende, en respekt och ordet är dessutom passande nog en palindrom (går att läsa både framifrån och bakifrån). Inom coachingen bygger man förtroende och en relation mellan coach och klient, man skapar ett partnerskap. Grunden är tillit, tillit till klienten, till sig själv som coach och till processen.
Som professionell Coach är medveten kommunikation en framgångsfaktor. Med medveten kommunikation menar jag den kommunikation där jag medvetet väljer hur jag kommunicerar vid en specifik situation. Jag skapar förutsättningar för att kunna vara medvetet närvarande. Då har jag fullt ansvar för mig som ”verktyg” i samarbetet med klienten och överlåter även till klienten att ansvara för sig. Man bygger en ömsesidighet, man delar. Ordet kommunikation kommer från latin och betyder ungefär ”att dela”. Omedveten kommunikation å andra sidan innebär att passivt, spontant låta ord och lyssnande få ta plats i stunden, att öppna munnen och låta orden bara komma, att vara i osynk mellan tanke och tal (vi tänker fortare än vad vi talar) vilket innebär att vi inte är närvarande i det vi säger utan ”ligger före”. Vi har fullt sjå med att tänka ut nästa smarta fråga och är då inte fullt närvarande för att lyssna aktivt.

Aktivt lyssnande
Aktivt lyssnande ingår i medveten kommunikation och tränas intensivt tex vid en coachutbildning och är en färdighet som hela tiden kan utvecklas, som en lök där det hela tiden finns nya lager/nivåer. Mindfulness är ett förhållningssätt som passar som hand i handske ihop med coaching. Där tränar man på att vara medvetet närvarande i ögonblicket, utan att värdera, vilket är en av coachingens grunder också. Mindfulness förstärker närvaron flera steg till, man utvecklar en djupare kontakt med sig själv, sin kropp och sina sinnen vilket gör att lyhördheten ökar. Man lyssnar ”globalt” som Susann Gjerde nämner i boken ”Coaching: vad, varför, hur”.

Allt kommunicerar
Vad du än gör så kommunicerar du. Hur du välkomnar en ny person, hur du väljer att säga något, hur du tystnar, hur du tittar, dina kläder, små tecken i ditt ansikte och kropp osv.
Vi ser och hör oss själva inifrån och andra människor ser och lyssnar på oss utifrån vilket gör att det faktiskt aldrig kan bli exakt lika. Det blir tex tydligt när du spelar in dig själv på film/ljud och ser/lyssnar ”va, ser jag ut/låter jag sådär?” Inifrån låter det ju helt annorlunda. Utmaningen är att förmedla det vi har inuti oss till att landa utanför oss till en eller flera personer. Egentligen är det konstigt att vi ändå lyckas kommunicera när det är så komplext. Min erfarenhet är att vi ofta kommunicerar väldigt ytligt. Vi ställer inte frågor om vi inte förstår pga osäkerhet och att frågor ibland upplevs som ifrågasättande vilket är något helt annat än förtydligande. Tidspress och stress samt alla störningar som finns omkring oss i form av mobiltelefoner, datorer, Tv, tidningar, annonser osv påverkar djupet på kommunikationen. Det finns forskning på hur samtal påverkas av att det ligger en telefon i rummet kontra att det inte finns någon telefon i rummet. Vid frånvaro av telefon är samtalet djupare än när telefonen finns i rummet. Medveten kommunikation innebär att vi skapar förutsättningar för att nå varandra, kunna lyssna och tala klart, tydligt och att se och bli sedd och bekräftad. Vid ett coachande samtal är det viktigt att ta bort så mycket störningar som möjligt.

Medvetenhet
Medvetenhet är det man jobbar mycket med inom mindfulness, att bli medveten om sig själv och sin omgivning, att vara 100% närvarande i det som sker. Kontinuerlig träning i Mindfulness är dessutom stressreducerande vilket är gynnsamt för medveten kommunikation och hög närvaro. Medvetenhet är första steget till beteendeförändring och till att utveckla en medveten kommunikation. Vi är alla ledare i våra liv och vi har bara en relation som vi vet kommer att vara hela livet och det är den med oss själva. Det är när vi stretchar våra gränser, när det känns lite obehagligt som vi utvecklas. Här kommer tilliten in igen – att lita på att vi klarar av det vi utmanas i. Jag bara älskar ordet tillit!

 

Hur får du andra att förstå dig? Hur nyfiken är du på att förstå andra människor? I september lanserar Ariton Förlag boken ”Mer än bara ord: på tal om framgångsrik kommunikation”, en antologi där 28 kvinnor delar med sig av sina bästa kommunikationstips. Britta Lundkvist medverkar med kapitlet ”Medveten kommunikation”.

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial