Möten i cancerbubblan

Av Helene Ekfors

Jag är onkologisjuksköterska, coach och nu även författare. Den kombinationen ger mig dagligen tillfällen till att befinna mig i sfären mellan patient och sjuksköterska, bubblan av trygghet. Det som skapar trygghet för personen med cancer har sin grogrund att vi börjar kommunicera med varandra, med eller utan ord. Möjligheten att få dela mina erfarenheter om hur kommunikation går till inom en så sluten sfär inspirerade mig att medverka i en bok om kommunikation.

Jag arbetar både med yttre och inre dialog. Den yttre dialogen är den som syns och hörs gentemot person och gentemot kollegor i vårdteamet. Den inre dialogen har jag lärt mig lita på, den arbetar inom mig och låter mig agera på känn.

Om jag ska ha ett samtal med någon person inspireras jag av att använda verktyg från coachvärlden. Verktygen hjälper till att skapa medvetenhet om vad som påverkar den aktuella situationen, relationer, vad som begränsar oss, hur vi kan växa. Verktygen kan konkretisera vilken utveckling vi går igenom, och vad nästa fokus ska läggas på. Verktygen fungerar i alla sammanhang som underlättare, som nycklar till nya insikter hos mig och den jag har samtal med.

Oavsett det sammanhang jag agerar i som sjuksköterska så är det viktigt att inleda med en sammanhangsmarkering. Markeringen blir lika viktigt klargörande för mig som för patienten. Inledningen behöver en facilitator för att vi båda ska stanna upp, vara här och nu. Det centrala är uppmärksamhet på personen och det aktuella som ska avhandlas om i samtal eller behandlas.

Det finns fallgropar vid samtal. De vanligaste fallgroparna är att inte se vad personen pratar om, eller pracka på mina egna tankar, att skapa en obekväm stämning när vi har utvecklat vår bubbla, att prioritera rätt om två etiska värden ställs mot varandra. Det finns också risk för att inte skilja på min roll som coach och person, risken för att drabbas av affektsmitta och risken att lägga mig i istället för att backa. Om jag är uppmärksam på dessa fallgropar minskar min risk för att personen eller jag själv såras etiskt. Vid strul har jag som ett bra knep att titta på sjuksköterskans etiska regler och etiska riktlinjer vid coaching. Min strävan är att jag och den jag samtalar med ska hålla varandra högt.

Det kan hända att det dyker upp ämnen under samtal som berör annan kompetens än det jag har i min roll just då. Min regel är att inte blanda, att hålla isär ämnen som personen blandar i sitt samtal. Det är viktigt att jag lyssnar med öppna öron och ta en stunds timeout om det skulle behövas. Jag kan behöva lyfta fram att ge personen ett val att ta upp det andra ämnet som påverkar eller om någon annan profession ska anlitas. Sen vänder vi tillbaks till det ursprungliga ämnet.

Det kanske allra viktigaste vid alla typer av samtal är att känslor kan dyka upp oväntat. Känslor är alltid information. Om du känner ett behov att fråga om känslan så gör du det. Eller så avvaktar du taktiskt. Väntar in. Till sist kanske det går att få känslan bekräftad, men var ödmjuk för att det kan ta tid. Tålamod!

 

Hur får du andra att förstå dig? Hur nyfiken är du på att förstå andra människor? I september lanserar Ariton Förlag boken ”Mer än bara ord: på tal om framgångsrik kommunikation”, en antologi där 28 kvinnor delar med sig av sina bästa kommunikationstips. Helene Ekfors medverkar med kapitlet ”Möten i cancerbubblan”.

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial