Nischade coachinriktningar ökar

Av Julia Jonsson

Susanne Malm arbetar som projektledare och coach samt är lärare på Coachutbildning Sverige AB. Hon upplever att branschen för nischade coachinriktningar står i en mognadsfas för tillfället:
– Man går mot att anpassa ICF:s, ”International Coach Federation’s” kärnkompetenser in till branscher och projekt, berättar hon.

PageLines- Susanne.jpgSusanne och hennes kollegor utbildar pedagoger inom skolan som vill använda sin kompetens, och pedagogik från sin akademiska utbildning, i en coachande form. De utbildar också säkerhetschefer och ledare inom större företag och organisationer. Hon menar att det skräddarsys anpassade program och nischer idag för ”säljare-projektledare-kundtjänst-pedagoger-hälsokonsulter-säkerhetschefer”, och i synnerhet chefer och ledare, som vill arbeta utifrån ett coachande förhållningssätt.

– Fördelen med detta är profileringen, förklarar Susanne. Som coach innebär det en tydlighet med att profilera eftersom det inte finns något egenvärde i att sälja en coachtid. Det din klient betalar för är den förändring coachen kan vara med att åstadkomma – och därför behöver du vara tydlig med vad du kan hjälpa till med som coach.

”Avgränsa dig inte för mycket”
D
ock finns det även några nackdelar med att coacher specialiserar sig i specifika områden, enligt Susanne.
– En professionell coach kan arbeta tvärs genom många olika områden även om tyngdpunkten och spetskompetensen ligger över ett eller flera fält, anser hon. Det kan finnas en risk i att avgränsa sig för mycket.

Hon är övertygad om att nischningen kommer att öka ännu mer i framtiden men poängterar samtidigt att det är hennes egen uppfattning och därmed ingen självklarhet.
– Kärnkompetensen vid ICF-coachning är kraftfull och kommer att leva vidare som bas, men jag tror att det öppna begreppet coach kommer att förtydligas och nischas på samma sätt som begreppet konsult gjort tidigare, säger Susanne.

Hon menar att det rätta tänkandet när man letar efter sin egen nisch som coach är: ”Var kan jag vara till nytta med min kompetens? Hur ser min kund ut och vad behöver den?”.
– Det största misstaget man gör som nyutbildad coach är att erbjuda sig själv som coach, informerar Susanne. Vänd på det istället och se vad du kan hjälpa till med. Gör en ordentlig behovsanalys och fyll behovet med din kompetens.

 

 

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial