Öka din självkänsla på jobbet

Av Mihaela Sandulescu

I en podcast dedikerad självkänslan på jobbet framhäver Nina Jansdotter att allt i tillvaron baseras på medvetenheten om den egna essensen, på en bra känsla om sig själv. Utmärkande drag för personer med låg självkänsla på jobbet kan vara:

  • stora svårigheter att säga nej med det observerbara beteendet ”att ständigt vara till lags” som en påföljd av detta
  • oförmågan att stå upp för sin egen individualitet, att sätta gränser i alla möjliga kontexter med utbrändhet som en smärtsam konsekvens av denna oförmåga
  • ovanan att stå i rampljuset, ta för sig, sälja sig själv, se sitt oskattbara värde
  • obekvämligheten i att hantera konflikter i form av antingen diffus kommunikation eller starka konfliktmönster, en aggressiv respons på negativ feedback

Nina JansdotterDet finns ett värde i att underhålla en hög självkänsla och det är av en existentiell karaktär. Medan självförtroendet förutsätter ett tydligt samband mellan prestation och självbild förknippas självkänslan snarare med varandet, att vara värdefull för den man är. Ett bestämt steg mot en skonsam, medkännande och adekvat hållning till sig själv utgör naturligtvis elimineringen av den inre kritiska rösten. Jämförelsen med andra ”sviker” den egna genuiniteten och de personliga behoven.

Existensens psykologi har ofta krävt av oss en ostoppbar mix av både värdefulla och ”värdelösa” perioder i vårt liv. Inga manualer kan komma med permanenta lösningar på en inadekvat självkänsla. Nina Jansdotter värjer sig för quick fix och påpekar att det endast är ett livslångt arbete med sig själv som kan garantera en hög självkänsla. I detta livslånga arbete med den egna självkänslan ingår:

  • en retrospektiv blick på det förflutna: vilka pålagringar av andras låga självkänsla har haft ett inflytande på mig?
  • att minnas skolgången: vilka fördelaktiga men också skadande värderingar har gett näring åt min aktuella självkänsla?
  • fokus på etiketteringar, dessa post-it lappar som omgivningen klistrat på oss – ”du är en sådan och en sådan och en sådan…”

Till syvende och sist handlar det om att vara villig att sluta fred med sig själv och om att vara ärlig med sina styrkor och svagheter. En kognitiv process, vars syfte blir att sudda ut/klippa sönder/spola bort de negativa tankarna, för att kunna hamra in positiva budskap.

Mihaela SandulescuVerktygen som kan bidra till att stabilisera den ofta fluktuerande självkänslan är diverse:

  • det viktigaste är att hitta en väg och en metod anpassade till individuella förutsättningar
  • att konsultera sig med människor som har en hög självkänsla, människor som vågar ta plats, som önskar dra lärdomar av sina misslyckanden och som befinner sig i lagom obalans
  • att testa olika terapiformer
  • att läsa och bli inspirerad av självhjälpsböcker – Mia Törnbloms böcker med självkänslan som nisch rekommenderas varmt av Nina Jansdotter
  • att gå på kunskapstyngda föreläsningar med koppling till personlig utveckling
  • att använda sociala medier som ytterligare ett instrument på vägen till ökad självkännedom och hög självkänsla – Nina Jansdotter själv har skapat en sida som heter Självkänsla och som i dagsläget har över 12 000 gillare.

Lyssna på podcasten här!

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial