Över mållinjen med Lisa Valtersson

Av Lisa Valtersson
Fotograf: Göran Forsberg

Målsättning känns som ett självklart ämne att skriva om. Det krävs mycket av oss människor för att vi ska lyckas uppnå det vi drömmer om, speciellt om vi har negativa erfarenheter från barndomen. När jag arbetade som musiklärare hände det att elevernas föräldrar sa:
”Vet du, jag kan inte sjunga. Jag fick vara tyst när vi hade körsång. Det är så sorgligt.”

När jag senare blev mattelärare blev reaktionen hos andra vuxna inte sällan:
”Usch, matte, det kunde jag aldrig klara.”

Bakom orden anas ilska, genans och sorg. Blotta tanken på dessa båda ämnen kan få vanliga kloka vuxna att beskriva negativa känslor från barndomen. Andra ämnen, som tex. geografi, ger inte samma upprördhet vid dåliga resultat. Jag blev nyfiken, började undervisa i matematik på Komvux och läste in en magisterexamen om ”Vuxnas lärande”.

Med åren har jag träffat ett stort antal vuxna människor som kommit med sin önskan att ta ett betyg i matematik så att de kan fortsätta sin utbildning och få ett bättre jobb än tidigare. Några av dem har haft goda förkunskaper och blivit klara fort. Men de flesta eleverna får stanna länge. Kursen innehåller många olika moment och om eleven aldrig tidigare har hört talas om procent och sannolikhetslära så tar det naturligtvis tid att förstå. Då gäller det att bygga förtroende mellan lärare och elev. Det är inte helt enkelt. Många av eleverna hamnar känslomässigt i samma situation som de var i när de var barn och den gången var det oftast inte roligt. Många elever vittnar om bestraffningar när de inte kunde svara på lärarens frågor.

Jag som lärare måste få eleven att inte ge upp. Han/hon måste fråga mig så fort det blir svårt. Detta kan inte sägas nog tydligt. Matematik kan kännas fruktansvärt när man inte begriper och efter att ha fått en förklaring är känslan ofta att det man nyss inte förstod egentligen är självklart och jätteenkelt. Så kunde det kännas även för mig när jag pluggade matematik på universitetet.

Jag måste få dem att vidmakthålla sin dröm och se framför sig hur det kommer att kännas när de är klara med studierna; deras dröm om fortsatt utbildning och ett bra arbete. Många elever som också är föräldrar vill kunna hjälpa sina barn med läxorna.

Eleverna måste lära sig en personlig studieteknik. Den viktigaste lärdomen är att dela in stoffet i tydliga delmål och sedan beta av det ena efter det andra. När de uppnått ett delmål måste de få hjälp att se sin framgång och gärna belöna sig. Det är bättre att lägga mycket tankekraft åt det som har lyckats än det som blev fel eller hur mycket som är kvar. Det skapar självförtroende. Naturligtvis ska fel och missförstånd rättas till, men det är lätt att gå och älta sina misslyckanden och det är inte till någon nytta.

Många elever har matematikängslan. Det kan betyda att de får så högt ångestpåslag vid prov att de glömmer allt de har lärt sig. Oftast berättar eleven detta, men det brukar märkas tydligt och det finns naturligtvis olika sätt att arbeta så att ängslan så småningom försvinner.

Mitt arbetsliv kanske inte verkar så intressant. Jag lär ut multiplikationstabellerna och procent. Men bakom detta finns mina livskloka, varma och intressanta elever. De lär mig väldigt mycket om att vara människa, om olika sorters mål och oändligt många sätt att uppnå dem.

 

I december lanserar Ariton Förlag boken ”Över mållinjen”, en antologi där 20 kvinnor delar med sig av sina erfarenheter om målsättning. Lisa Valtersson medverkar med kapitlet ”Nu ska jag – för visst kan jag?”.

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial