Så får du ut mer av utvecklingssamtalet

Av Mihaela Sandulescu

Mihaela SandulescuI en podcast som handlar om utvecklingssamtal definierar Nina Jansdotter denna typ av samtal som ett årligen återkommande enskilt samtal mellan chef och samtliga medarbetare inom enheten, ett samtal med perspektiv på såväl hur det har varit som hur det bör bli. Ett samtal som utgår från verksamhetens mål och knyter ihop mål, metoder och medarbetare och som båda parter har haft tid och möjlighet att förbereda sig för. Innehållet bestäms förstås i första hand av vad de inblandade behöver prata om. Många verksamheter har dock hjälpmedel som t ex formulär med samtalspunkter som båda parter använder när de förbereder sig och under samtalets gång. Tillgång till en säker statistik samt möjligheten att kunna följa utvecklingskurvor hos medarbetarna är de faktorer som gör att dagens utvecklingssamtal går mer och mer åt det formella och strukturbetonade hållet. I motsats till denna formella process finner vi en form på utvecklingssamtalet som präglas av en mer informell karaktär, där chef och medarbetare tillsammans diskuterar hur den organisatoriska vardagen fungerar i en villkorslös dialog.

Vinsterna med att föra utvecklingssamtal är stora för både hela verksamheten, enhetens chef och medarbetaren. För organisationen och verksamheten ger väl genomförda utvecklingssamtal en verkligt bra pulstagning på arbetsplatsen/företaget. Samtalen ger enhetens chef en grundlig uppfattning om medarbetarnas ambitioner, intressen, behov, önskemål, möjligheter, problem och dolda kompetenser. Chefen får på det sättet en kontinuerlig uppdatering av kompetensläge och utvecklingsbehov, trender och fallgropar, vilket kan påverka rekryterings- och utbildningsinsatserna på arbetsplatsen/företaget. För medarbetaren ger utvecklingssamtalen möjlighet att i lugn och ro framföra synpunkter och förslag, berätta om egna planer och ta upp annat som det inte finns tillfälle till i det dagliga umgänget. Utvecklingssamtalen ska ge näring till båda parter i och med att de kan karaktäriseras som både ett tillfälle att tillsammans utvärdera vad som är bra och vad som bör förbättras och ett tillfälle till ömsesidig personlig återkoppling mellan chef och medarbetare.

Nina JansdotterEtt utvecklingssamtal varar mellan en och en och en halv timme och förutsätter att medarbetaren kan växla mellan att driva frågorna själv och att lyssna. Det är inte bara chefen som säger saker till medarbetaren, det är båda som pratar med varandra. Nina Jansdotter tipsar även om vikten av att ha och dra nytta av förebilder när det gäller ett lyckat utfall på utvecklingssamtalet: Vem känner du på din arbetsplats som alltid kammar hem poäng på utvecklingssamtalet? Det är viktigt att få komma ihåg att utvecklingssamtalen är mer än bara ett fördelaktigt sätt att pricka av ett formulär, de är också och framför allt en möjlighet för chef och medarbetare att lära känna varandra på en djupare nivå. Detta ter sig ännu viktigare med tanke på att dessa samtal bör innehålla planer på utveckling t ex utbildning, praktik, förändring av arbetsuppgifter och ansvar.

 

 

 

 

Lyssna gärna på podcasten på länken här eller på Itunes där alla Nina Jansdotters podcasts finns:

http://html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/2280840/height/360/width/640/theme/legacy/direction/no/autoplay/no/autonext/no/thumbnail/yes/preload/no/no_addthis/no/#.UXll9GFvmUk

 

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial