Inför ät och sov klocka!

Vem har inte sett Bamse och förundrats över Skalmans förmåga att när det som minst passar, helt plötsligt skapa sig en sovstund. Eller är det så att det är precis då en sömnstund passar som bäst, när det är viktiga beslut som skall fattas?

Många chefer har jag träffat under årens lopp. Alla har sina bekymmer och stötestenar. Ibland är det också så, att det hopar sig med alla göranden och att privatlivet påverkas av alldeles för stor börda på jobbet. Det funkar ett tag, men när sömnen börjar trilska då fungerar det inte så bra längre.

Sömn är viktigare för oss än mat. Vi klarar oss väldigt länge utan mat, så länge vi får vätska. Flera veckor faktiskt. Utan sömn dukar vi under snabbt. Nedbrytningsprocessen startar och vi fungerar bara sämre och sämre.

Under nattens timmar sker många reparationsarbeten i kroppen. Ämnen som bygger upp kalket i skelettet bildas, tillväxthormoner stimuleras, äggviteämnen som hjälper musklerna utsöndras. Tankar och information som man har varit med om under dagen, sorteras in där de bäst behövs. Får man inte sova ordentligt, blir vi obalanserade.

Den empatiska förmågan försämras. Man har helt enkelt fullt upp med att hantera sig själv, obalansen påverkar också hur man fattar beslut. Man har helt enkelt inte tillgång till sina kraftfulla resurser.

Sömnbrist kan bero på många faktorer:

För mycket att göra, oro inför framtiden, svårt att prioritera, lägger sig för sent, för lite motion, för mycket aktivitet inför sänggåendet, låter hjärnan hålla igång för många bollar istället för att använda anteckningsblock etc.

Man kan driva sin organisation hur hårt som helst, när man själv saknar självinsikt.

Det finns några enkla tips som man kan göra själv för att påverka sin situation. Det tar inte heller lång tid.

Checklista

1. Ta inga beslut om du är trött.
2. Slut dina ögon några gånger per dag och djupandas under en minut. Det hjälper dig att tanka ner det som finns på ”skärmen” ner till hårddisken. Nattsömnen kan också förbättras genom att ”tanka ner” under dagen.
3. Mycket att göra och kvällen behöver användas? Gå och lägg dig även om du är sent ute. Sov! Ställ klockan en timme tidigare och jobba då istället. Du är smartare med sömn i kroppen och det går också fortare, när sorteringsarbetet har gjorts i hjärnan.
4. Få hjälp med att sortera dina uppgifter. Ofta är chefen duktig på att hjälpa medarbetare att sortera i arbetsuppgifterna. Eget sorteringsarbete funkar inte lika bra.
5. Se till att få frisk luft och rör på dig! skalman_img_1131879100_1168432867_11158355

Ge sömnen den status den förtjänar. Inför en egen sovklocka och sov dig till smartare beslut!

Lotta Bengtsson

Sharing is caring:

Lotta Bengtsson

Lic. INLPTA NLP Business Trainer, Personal Strateg, StressCoach, Cert Coach Har ägnat de senaste 10 åren åt coaching och utbildning. Är medskapare till att många ledare och team har satt personligt ledarskap på kartan och att de inte bara vill nå ut, utan har förstått vikten av att nå in. Hon utbildar chefer och specialister i NLPns sprängfyllda verktygslåda, för ledare och organisationer som förstår vikten av kommunikation och flexibilitet i ledarskapet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial