Varför du måste säga äpple när du sagt päron och fråga om fruktsallad och varför kartan inte är verkligheten.

Har du tänkt på hur ofta det är att andra drar andra slutsatser än du själv? Att det du sagt inte har landat som du tänkt dig? Att saker och ting tagit skruv och du inte har förstått varför?

ImageVaultHandler

Det kan naturligtvis bero på många saker, men en vanlig anledning är hur vi bearbetar information och hur vi vanligtvis kommunicerar.

På avdelningsmöten är det vanligt att chefen pratar och informerar och avslutar med ”Några frågor”. Det är ett litet krux med det. Som ledare vet man inte exakt vilka av orden och meningarna som nådde medarbetarna.

Här är ett litet (ytterst vetenskapligt) experiment om äpple och päron:

”Om man har sagt A, måste man säga ”
”Det finns ingen ko på ”
”Alle man på ”

Kände du att du ville avsluta meningarna? Inget konstigt med det.

Här är ytterligare ett litet experiment:
Läs det här högt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

…kände du att du ville fortsätta räkna? Att fjorton låg längst ute på tungspetsen? Att du i ovan exempel med meningarna, ville avsluta dem? Inget konstigt med det heller…

Här är grundprinciper om äpple, päron och fruktsallad

Hjärnan förvränger, utesluter och generaliserar. Det är grundprinciperna. Det som händer är att när man inte får tillräckligt med information så kommer man själv att skapa hela bilden. Meningarna ovan är meningar som de flesta av oss känner till och vet hur avslutet ska vara. Men vad händer när vi inte känner till avslutet, hela bilden, det som faktiskt är verkligheten när vi kommunicerar eller informerar?

Om jag får 5% av informationen, kommer jag själv att lägga till 95%…

I en grupp på 10 personer så är alla fysiskt på plats. 50% i bästa fall mentalt på plats. Många funderar på vad de gjorde precis innan och varför de överhuvudtaget tackade ja till mötet. Några är trötta och upptagna med att tänka på presentationen de ska ha efter mötet med dig osv. Redan där har mycket av det du sagt gått förlorat. Fragmenterad bild av det du har sagt har nu landat i deras hjärnor.

fruktsallad_sommar

Och varför kartan inte är verkligheten
När var och en har fullföljt och skapat sin helhet har man skapat sin egen karta av hur saker och ting är beskaffat, man har gjort sin egen fruktsallad.

Hur man skapar den ”rätta fruktsalladen”

Som ledare är det viktigt att nöta in budskapet som man vill ska nå in och ställa frågor om hur man tänker kring det som har sagts. Hur ska man då veta hur medarbetarna har avslutat det så man får helheten?

1. Säg det du vill ha sagt.
2. Be dina medarbetare att prata om det du precis har sagt 2 och 2.
3. Fråga hur de tänker kring det du har sagt.
4. Nu börjar du närma dig den gemensamma kartan. Utan den blir det svårt för dig som ledare att navigera.

Det är som om man pratar om äpplen och så behöver man avsluta med helheten, päron. Sedan behöver du ta reda på vilken fruktsallad det blev. Det är där frågor och nyfikenhet är viktiga i ledarskapet. Det som också är härligt är när det helt plötsligt kommer in en kiwi och säger något helt annorlunda. Det är då det kan bli spännande fruktsallader:=)

Ta tid och ta verkligen reda på hur de andras kartor ser ut. Det kan spara dig massor av tid, känslor och pengar.

Sharing is caring:

Lotta Bengtsson

Lic. INLPTA NLP Business Trainer, Personal Strateg, StressCoach, Cert Coach Har ägnat de senaste 10 åren åt coaching och utbildning. Är medskapare till att många ledare och team har satt personligt ledarskap på kartan och att de inte bara vill nå ut, utan har förstått vikten av att nå in. Hon utbildar chefer och specialister i NLPns sprängfyllda verktygslåda, för ledare och organisationer som förstår vikten av kommunikation och flexibilitet i ledarskapet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial