Varje dag är ett mirakel

image

Är vi stressade och är uppe i mindet så blir det svårt att stanna upp och känna in doften av naturen. Vi ser inte vår omgivning när vi springer med andan i halsen till bussen pga av dålig planering som gör att vi blir sena.
Då gäller det att öka vår egen medvetenhet och ge sig oss tiden till eftertanke samt daglig reflektion som gör att vi tar ett kliv utanför oss själva och får tillgång till ett annat klarseende.
En uns av en sekund och ögonblicket som nyss var kommer faktiskt aldrig tillbaka. Och i vår stressade värld missar vi kanske chansen som vi så länge väntat på. Som tur kommer det alltid nya chanser.
Hur än tråkigt det kan låta så tror jag fast på att med god planering och sunda prioriteringar kan vi skapa en behaglig stressfri vardag i vårt stressiga samhälle.

Vad menar jag med planering?
Vi skapar oss tid till att se över vad som är viktigt för oss att göra i dag så att vår morgondag ska smärtfritt flyta på. Nu påstår jag inte att vi ska vara slaviskt insnöad på detaljer och skriva till punkt och pricka ner i detalj vad som händer under morgondagen. Utan ägna oss en stunds eftertanke varje dag eller en gång i veckan se över helheten inför nästkommande vecka.
I en familj så är det många som behöver sin tid till och som förälder kräver det planering för att få in möten, träningar, matlagning och hushållssysslor. Detta betyder att vi rent av kan förbereda något kvällen före som kan underlätta vår morgondag. Som t ex ta fram maten från frysen så vi inte står där med impulsköp för vi inte vet vad vi ska äta och tiden är knapp till träningar mm.
Denna lilla investering i tid underlättar att vi är blir mer förberedd som i sin tur bidrar med en stressfri hjärna. Detta resulterar till att vi blir mer närvarande i oss själva och vår omgivning.
Att kliva upp 10 minuter tidigare kan göra så att vi skapar mer lugn och ro inför dagen så vi inte fastnar med smörgåsen i halsen och tandborstning samtidigt som vi sitter på toaletten pga av tidsbrist. Många känner kanske instinktivt att vi inte vill kliva upp tidigare än vad vi redan gör och naturligtvis har vi olika behov. Det kanske kräver lite mer tid till förberedelser kvällen före.
Vi ägnar som oftast flera timmar framför teven och sen gnäller på att vi inte har tillräckligt med tid. I stället så handlar det då om att vi prioriterat något annat och får ta konsekvensen av våra val som innebär mer stress!

Visst ni att 10 minuter innan ni somnar och 10 minuter efter uppvaknande har en stor påverkan på vårat undermedvetna som i sin tur påverkar vår kommande dag. Vad är det sista som kommer in genom syn och hörsel som skapar en känsla innan vi somnar och vad är det första vi hör/ser och känner när vi vaknar? Tittar vi på program med våldsamma eller annan art av negativ påverkan innan vi somnar? Har vi konflikter i familjen strax innan sänggående? Njuter vi av varandras sällskap eller egen lugn stund innan vi går till sängs? Vaknar vi på morgonen med känsla av tvång att kliva upp eller går vi upp med glädje och upprymdhet över vad denna dagen kan bjuda på? Ge dig en stund till eftertanke för att öka din medvetenhet om dig själv.

Varje dag bör vara ett mirakel. Om vi vårdar oss själva mer och tar ansvar för vårt egna jag så frigör vi mer energi som gör att vi stannar upp och se vad vi har framför oss i vår omgivning. Som t ex lägger vi märke till kaffedoften som sprider sig i rummet samtidigt som vi noterar bruset från trafiken utanför utan att det stör morgonens egna tid. Vikten av att skapa oss en daglig oas som vi har planerat in till att höra/se/känna dagens mirakel som gör att vi kan möta dagens händelser utan att vara påverkad av en stressig hjärna och kropp. Det krävs träning i början men med tiden så har vi frigjort mer tid och positiv energi än vad vi hade när vi var påverkade av stress fast vi kanske till och med utför mera sysslor.

Det kräver träning och mod att ge sig själv tiden att vilja känna glädje inifrån och ut istället för utifrån och in. Stannar vi upp och reflekterar på vår dag som varit när kvällen kommer och ger oss tiden att blicka tillbaka så kan vi uppleva att dagen innehållit både bra och mindre bra händelser. Väljer vi att färgas av de negativa händelserna eller känner vi glädje över de positiva händelser?

Ge dig tid till att se vardagens mirakel som frigör mer tid och energi. Här kommer några tips till att skapa en mer energi och glädjefull vardag.

  • Är det något som ligger ogjort som borde vara klart för länge sen? Avsätt tid och få det gjort, du kommer må mycket bättre med dig själv som frigör mer energi till annat.
  • Planera in egen tid till dig själv (träning, hobbies,reflektion mm)
  • Ät mer hälsosamt (så slipper din kropp leva i stress av lågenergimat)
  • Motionera regelbundet
  • Skratta mer
  • Hjälp en medmänniska, se glädjen i din medmänniska och tacksamheten i deras ögon som är guld värt. Skapa måbra känsla i dig själv.
  • Läs mer inspirerande böcker eller gå på en upplyftande föreläsningar. Låt vår hjärna få belöning med att utvecklas i lärandet.
  • När dig av likasinnade, unna dig själv att bli ledd av människor som vill stötta dig till din framgång i ditt personliga jag.
  • Säg nej till andra när du behöver säga JA till dig själv.
  • Din tid är din tid, slösa inte med den.

Må bäst, var bäst, alla behövs!
med kärlek Hilde 🙂

Hilde Kindblad

NLP certifierad coach, socialpedagog, föreläsare, bloggskribent om personlig ledarskap, etik och förhållningssätt. Erfarenhet som behandlare inom sluten missbruksvård. Har en mycket god förmåga att läsa av klienter där de befinner sig och möta upp dem där de är. Med ödmjukheten till medmänskligheten och en stor portion glädje att se andra lyckas är magiskt att bevittna. Må bäst,skratta högst och ge mest!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial