Värna om ditt egenvärde när du är arbetslös

Av Annika Wihlborg

Att bli varslad och plötsligt stå utan jobb en period kan vara ett tufft uppvaknande och en jobbig upplevelse, inte minst för självkänslan, som ofta påverkas av att man inte längre har något arbete att identifiera sig med. Arbetslöshet kan drabba vem som helst, även den som befinner sig på toppen av karriären. För individer vars självkänsla bygger på prestationer finns det många knep som kan dämpa fallet.

Beate MöllerI finanskrisens efterdyningar upplevde många att det jobb man så länge tagit för givet inte längre var någon säker position. När företag tvingas till nedskärningar kan även den som klättrar på karriärstegen bli uppsagd och tvingas söka nya karriärutmaningar.

– Att gå från karriärist till arbetssökande är en förändring som kan få stora effekter på självkänslan och upplevelsen av egenvärde. Nyckeln till att hantera en period utan jobb ligger i att behålla sitt egenvärde och sin stolthet, även om man råkar vara utan sysselsättning, säger rekryteringskonsulten Beate Möller, som skrivit boken ” Arbetslös men inte värdelös: Så behåller du din självkänsla som arbetssökande”, tillsammans med beteendevetaren Nina Jansdotter.

Hitta ditt egenvärde- med eller utan jobb
Hon fick idén till boken efter att själv ha varit arbetslös en period. Hon upplevde att det talades alltför lite om arbetslöshetens psykologiska effekter, hur man kan arbeta med den egna självkänslan och på så sätt tackla en period av arbetslöshet utan att känna skam eller känna sig underlägsen gentemot vänner, bekanta och tidigare kollegor.

– När jag presenterade mig själv som arbetssökande på fester och andra sociala tillställningar möttes jag sällan av några positiva reaktioner. Många människor bär på medvetna eller omedvetna fördomar om arbetssökande, även om vem som helst kan stå utan jobb under en period. När jag istället valde att framhäva mitt engagemang i ett ideellt projekt möttes jag av betydligt mer positiv respons, säger Beate Möller.

Belöna dig själv när du rört dig utanför trygghetszonen
Hennes tips till den som går från karriärist till arbetssökande är att värna om vardagliga rutiner och att strukturera upp tillvaron, även om man inte har något jobb att gå till. Ta hand om dig själv genom att träna, träffa vänner och schemalägg arbetssökandet. Kompromissa inte med dina fritidsintressen och de aktiviteter som förgyller din vardag, som arbetssökande behöver du guldkorn i vardagen för att stå rustad inför eventuella ”Nej tack” från presumtiva arbetsgivare.

– Belöna dig själv när du gjort framsteg i jobbsökandet, kliv utanför din trygghetszon genom att exempelvis våga ringa ”Kalla samtal” till presumtiva arbetsgivare och fundera på hur du kan växa som person av att hantera den här nya och ovana situationen på bästa sätt, säger Beate Möller.

Kartlägg dina värderingar
Att vara arbetssökande är ett utmärkt tillfälle att rannsaka sig själv. Använd tiden till att reflektera över vilka värderingar som styr dig och vilka faktorer som är viktigast för dig i ditt kommande jobb. Vad krävs för att du ska trivas och verkligen komma till din rätt på ett arbete? Du kan även sätta dig ner tillsammans med en vän och be henne eller honom ge sin bild av dina starkaste personliga egenskaper och meriter.

– Om du innerst inne känner att du inte är något värd om du inte presterar är din självkänsla förmodligen prestationsbaserad. En viktig pusselbit i överlevnadsstrategin för arbetslöshet består i att hitta metoder för att hitta sitt egenvärde, med eller utan jobb. Ett sätt är att du uppmärksammar hur din inre kritiska röst låter, den röst du talar till dig själv med. Är den dömande eller uppmuntrande, säger Beate Möller.

 

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial