Vilket ord är det du inte förstår?

Av Kerstin Brinkman

Jag tänker på en bild ur Kalle och Hobbe-serien jag länge hade på kylskåpet. Kalle står beredd att fånga en baseboll i handsken på vänster hand. Hans pappa har kastat. Kalle ser framför sig hur basebollen får huggtänder och ropar till sin pappa en bit bort att han behöver en handske till den andra handen också (för att inte bollen ska bita honom när han ska plocka ur den för att kasta tillbaka till pappan). Kalles pappa ser frågande ut och undrar ’Vad ska du med ytterligare en handske till?’ och då utbrister Kalle upprörd ’Vilket ord är det du inte förstår?’

I Kalles värld och tanke var det alldeles självklart, bollen hade ju huggtänder. För pappan som inte såg tänderna var det bara konstigt. Så är det ibland när vi kommunicerar med vissa personer; det vi själva uttrycker och ser som alldeles naturligt och uppenbart betyder något annat för den vi kommunicerar med. Jag har länge intresserat mig för samspelet mellan människor, dels i mitt yrke som chef och dels som coach, och hur en god kommunikation kan göra sådan stor skillnad. Det kan vara allt från vilket tonfall man använder till mängden ’flufford’ som jag brukar kalla det. ’Fluffet’ ser jag som smörjmedel för de som behöver det, och avsaknad av fluff för de som gillar det mer raka, effektiva i språket.

När jag såg annonseringen för att ansöka till en antologi om kommunikation föll jag handlöst, det kändes så rätt att få vara en del i något större. Och jag visste direkt vad jag ville skriva om. För några år sedan kom jag i kontakt med ett beteendeverktyg som heter Exdended DISC. Det är ett verktyg som man kan använda för att förstå sig själv och andra bättre. Och att börja kommunicera mer på mottagarens villkor, samtidigt som man lär känna sig själv bättre och kan hantera sina fallgropar på ett nytt sätt. Till exempel om man vet med sig att man ofta blir upprörd av en viss typ av mejl som sedan visade sig vara en onödig reaktion, då den som skrivit mejlet inte alls menade det man läste in i texten.

Jag tror att det bästa sättet att göra sig hörd och undvika missförstånd är att pejla av sin omgivning och förstå att vi är olika i vårt sätt att agera och kommunicera, utan att det för den skull finns några rätt och fel. Fast jo, fel sätt finns det ju säger då vän av ordningen, det är klart att rena elakheter och andra sätt såsom att medvetet föra andra bakom ljuset inte är ett bra sätt. Det jag menar är olikheter i ärlig kommunikation utan dolda agendor.

Orden har alltid varit viktiga för mig. Från dagboksanteckningarna i kollegieblock efter kollegieblock i tonåren till bloggande, poesi och rapportskrivning som ingenjör. För mig är skrivandet ett effektivt sätt att bearbeta känslor, uttrycka min åsikt, klargöra fakta i en utredning eller blanda dikt och verklighet i ett kort prosastycke som sedan får leva i cyberrymden ett tag till dess det har spelat ut sin roll, jag brukar kalla dem för ’märkligheter’. Och är då inte ordens makt över oss märklig ibland.

 

Hur får du andra att förstå dig? Hur nyfiken är du på att förstå andra människor? I september lanserar Ariton Förlag boken ”Mer än bara ord: på tal om framgångsrik kommunikation”, en antologi där 28 kvinnor delar med sig av sina bästa kommunikationstips. Kerstin Brinkman medverkar med kapitlet ”What goes around comes around ”.

Sharing is caring:

Gästkrönikör

CoachingGuiden bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial